Dela sidan:

Flygbolaget satt började förändra sin visuella identitet 2014, då under enorm press. Identiteten var spretig och använde element som kunde kopplas till charter och lågprisaktörer, trots att SAS i många fall var dyrare.

Bold förändrade identiteten och kallade den nya målgruppen ”The True Travelers”. Det primära syftet var att attrahera dem genom att skapa ett varumärke som en community.

Nu vinner Bold 100-wattaren i kategorin Konsument – strategisk design.

– Vår nya visuella identitet är stark, skiljer oss från våra konkurrenter och har framför allt gett bevisad effekt. Vår målgrupp uppfattar nu SAS som mer premium, engagerande och tilltalande, säger Pia Haag, Brand Manager.

LÄS MER: Skapade SAS reklamkoncept - nu lämnar han flygbolaget

Motiveringen lyder:

”När prispremium efter ett omfattande varumärkesarbete har ökat 26% är vi övertygande om att den nya identiteten har varit en stor orsak till detta. Det var länge sedan vi sett ett sådant gediget, snyggt och noggrant identitetsprogram som på ett så elegant och enkelt sätt lyckas hålla ihop en komplex verksamhet från reklamfilmer till den lilla flygsjukepåsen på planen. När designen dessutom förstärker viktiga varumärkesattribut känns det självklart att ge årets 100 watt till SAS nya visuella identitet.”

Andra prisade i kategorin:

75 Watt: Från präktiga produkter till ett modernt hälsovarumärke, Risenta AB/Identity Works
50 Watt: SIA Dessertglass, SIA Glass/Lundberg&Co



Dela sidan: