Dela sidan:

Jeff Perry stegar in i Systembolagets butik och börjar styra och ställa kring marknadsföring enligt den amerikanska modellen. Men det är inte riktigt så vi arbetar i Sverige. Systembolaget har ett svårt grunduppdrag genom sin kommunikation då deras uppgift inte alls är att sälja utan att informera.

 

Det lyckas de med i kampanjen "Expertern” som nu vinner 100-wattaren i kategorin Konsument – Kampanj. Reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Motiveringen lyder:

”En aktör med en samhällsuppgift som allt mer ifrågasätts skulle lätt kunna bli insmickrande och förenklande i sin kommunikation. Men när årets vinnare ska motivera sin existens utgår de istället från det svåra och komplexa grunduppdrget som är grunden för verksamheten. Kampanjen "Experten" har ökat andelen av svenska befolkningen som stödjer Systembolagets monopol av folkhälsorelaterade skäl med över 14 %. Det är en imponerande förflyttning av varumärkesvärden som förtjänar att hyllas. Att kommunikationen dessutom på ett smart sätt driver Systembolagets starkaste kundfördelar i form av ett brett och prisvärt sortiment gör den till en självklar vinnare!”

LÄS MER: Systembolaget till Populate

Andra prisade i kategorin:

75 Watt: Marabou Chokladhus, Mondelez Sverige AB/Klirr Stockholm AB
50 Watt: Introduktionen av Carlsberg Hof Organic, Carlsberg Sverige AB/M&C Saatchi



Dela sidan: