Dela sidan:

Medieföretag har en tradition av att ”innovera” med hjälp av förvärv och genom att öka i skala. Men det räcker inte när branschen de senaste åren förändrats drastiskt som en konsekvens av förändrade beteendemönster och teknikutveckling.

Innovation måste börja från kärnan. Det bästa sättet att organisera sig inom ett medieföretag är att inte röra sig runt begreppet, utan ha en organisation som använder innovation naturligt. Framför allt är innovationslabben en enorm distraktion.

Resumé Insikt Media har besökt Visual Art och Viaplay i Stockholm och Mittmedia i Sundsvall för att höra hur de arbetar med innovation. Vi har även pratat med Expressen om hur innovationslabbet fått en mindre roll till förmån för teamen.

Ett urval av framgångsfaktorer i guiden:

  • Du kan inte isolera innovation
  • Innovationsworkshops en gång om året fungerar inte
  • Teknikutveckling inhouse
  • Tydlig fallgrop: Improvisera för mycket och göra allt till innovation
  • Mindre team
  • Journalister och affärsutvecklare/utvecklare bör arbeta närmare
  • Boka aldrig upp all din tid
  • Var lekfulla!

Sugen på att läsa och se Visual Arts lekfulla kontor? Höra om Viaplays blixtsnabba vändningar, Mittmedias framgång i produktägare och Expressens kortvariga innovationslabb?

Då ska du prenumerera på Resumé Insikt Media. Köp eller testa här.

Övrigt innehåll i analysbrevet:

SVAR FRÅN..
Markus Gustafsson, grundare Omni

LÄSVÄRT
Gratisjobb, mobilt och kvinnofokus

VECKANS…
Överdrivna tittarkrav

Hos Visual Art:



Dela sidan: