I förra veckan publicerade husbyggarföretaget Movehome en sammanställning av sex trender om framtidens hem. Trenderna bygger på en undersökning som Katarina Graffamn gjort åt företaget.

Genom trendrapporten och arbetet på Movehome Lab vill företaget ta position som det mer framåtlutade alternativet.

– Vi vill utmana den lite konservativa småhusbranschen", säger Jessica Nilsson, Movehomes lab- och designchef.

De sex trenderna har gett bra genomslag i media och bygger varumärke.
De senaste åren har allt fler företag insett möjligheterna att marknadsföra med trendrapporter och framtidsanalyser. När omvärlden är förvirrad och utvecklingen går rasande snabbt ökar intresset för sammanställningar som förklarar vad som händer.

– Har man som företag mycket data om sina kunder som går att analysera så tror jag att en trendrapport kan vara bra som marknadsföring, säger Anders Goliger på Welcom som hjälpt Movehome att ta fram sin trendrapport.

De traditionella trendbolagen som Kairos Future och United Minds har specialavdelningar som gör trendrapporter åt kunder. Men man noterar allt mer konkurrens. Kraven på rapporterna ökar. Inte minst underhållningsnivån även om trendanalytikerna ogärna ser sig som underhållare.

– Trender kan vara inspirerande och intresset, eftersom omvärldsfaktorer har blivit så viktiga i affärsutvecklingen", säger Emma Hernell, senior analytiker på United Minds.

Göran Krafft, framtidsstrateg på Kairos Future, vill heller inte se sig som underhållare.

– Vi skriver inga tunga avhandlingar utan är noga med att paketera, mer journalistiskt än vetenskapligt. Men - vi är inte ute för att roa utan vill ge insikter.

Läs mer i nya Resumé Insikt Marknad. Ta en prenumeration här.