Dela sidan:

Bildsökningar på nätet reproducerar en stereotyp bild av kön kopplat til yrken. Webbläsartillägget Re-Search ger kvinnor och män ett mer jämställt utrymme i sökresultaten. Bakom lösningen står teknikföretaget Semcon, som gör Re-Search tillgänglig gratis och som open source.

I Re-Search:s bildsökningar görs en parallell sökning som gör resultatet mer jämställt. Det nya sökresultatet presenteras i ett extra fönster där bilder som annars hamnar långt ner lyfts fram.

– Om ingenjörer framställs som män i gul hjälm, hur ska då kvinnor känna att yrket är något för dem? Förebilder är viktiga när unga människor funderar över sitt yrkesval och nätet är det första stället många söker information på, säger Anna Funke, projektledare för Re-Search på Semcon i ett pressmeddelande.

Semcons hoppas nu att ingenjörsyrket ska bli attraktivt för fler. Många kvinnor arbetar i dag som ingenjörer men de syns inte i sökresultaten. För att erbjuda en konkret lösning på problemet utvecklades Re-Search som ger en mer nyanserad bild av olika yrken. Både sådana som domineras av kvinnor och män på internet.

Re-Search är gratis och fungerar på de flesta webbläsarna. I dag hanterar lösningen 65 olika yrken på engelska. Re-Search finns också tillgänglig som open source för att uppmuntra både privatpersoner och företag att utveckla produkten vidare på fler sätt som stimulerar ökad jämställdhet.

Semcoms målsättning är att år 2022 uppfylla definitionen av ett jämställt företag. Det vill säga ha en fördelning av könen mellan 40 och 60 procent inom hela koncernen.

– Det är ett tufft men nödvändigt mål. Semcon utvecklar produkter för alla, det betyder samtidigt att vi behöver få in många olika perspektiv för att bättre representera slutanvändarna. Bland annat fler kvinnor. Vi vet också att en större mix bland medarbetarna är avgörande för att skapa en inspirerande arbetsplats och ett framgångsrikt företag, säger Markus Granlund, vd och koncernchef på Semcon i ett pressmeddelande.



Dela sidan: