Det ökade intresset för design märks överallt. Från bloggar, poddar och tv-program till det växande utbudet av designutbildningar. Positivt är också att företagen alltmer börjar inse värdet av design. Ett talande exempel på detta är den mängd designbyråer som köpts upp de senaste åren; Fjord såldes till Accenture, Designit såldes till Wipro och McKinsey köpte nyligen Veryday.

Men det är många som inte verkar inse värdet av strategisk design, och den affärskritiska disciplin det faktiskt är. Alldeles för ofta pratas det om design i termer som "färg och form" eller "fint eller fult" och alldeles för lite om den positiva effekt ett strategiskt och långsiktigt designarbete kan, och ska, leverera. Design är ett otroligt effektivt sätt att stå ut från mängden och berätta vem du är.

För inte så länge sedan kunde det räcka att ha en bra produkt eller tjänst för att lyckas. Nu måste man bygga ett starkt varumärke med en attraktiv och distinkt design som både särskiljer dig från konkurrenterna och håller ihop varumärket oavsett var kunden möter det. Och design blir än mer viktigt nu när köpbesluten flyttar in i mobilen och man behöver skapa en varumärkesupplevelse där. Identitetens verktyg, utseende och funktion blir helt enkelt ännu viktigare när ytan att synas på blir mindre.

Som de flesta kanske vet är varumärken associationer i människors medvetanden; vad folk tycker, tänker och säger om ett visst varumärke. Alla som bygger varumärken måste därför veta vilka associationer som är de viktigaste drivkrafterna för målgruppen. Vet man det och baserar designen på det, har man bra möjligheter att skapa positiv effekt.

Jag blev nyligen vald som ordförande i Komm´s designråd, en grupp bestående av representanter från Sveriges designbyråer som träffas 3-4 gånger per år för att diskutera frågor som gynnar den svenska grafiska designen i stort. Om jag fick önska mig något för de kommande åren så vore det en ökad synlighet och diskussion kring design som verktyg för långsiktig effekt. Jag hoppas att alla vi som jobbar i designbranschen tillsammans med våra kunder kan bidra till ett sådant samtal.

Oskar Lübeck
Grundare och Executive Creative Director på Bold, ordförande i Sveriges kommunikationsbyråers varumärkes- och designgrupp.