Dela sidan:

Lavinartad ökning av olaglig reklam för mobilcasinon
Antalet anmälningar till Konsumentverket om olagliga reklam-sms från onlinecasinon och spelsajter ökar lavinartat. Det visar en granskning som Ekot har gjort. Hittills i år har över 500 anmälningar kommit in jämfört med 23 under hela 2014. De flesta mot utländska bolag, vilket gör det svårt för svenska myndigheter att komma åt. Enligt lotterilagen så är det över huvud taget inte tillåtet att marknadsföra spel som inte har licens i Sverige.
– Ja, det är såklart olyckligt. Det handlar ju i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter, säger Elin Häggeborn som är jurist på Konsumentverket till Ekot.

Tittartapp för Idol
TV4:s tävlingsprogram har det kämpigt i år, visar siffror från MMS som Nöjesbladet refererar till. I fredags kollade "bara" 770 000 på Idol och totalt har årets fredagsfinaler tappat över 1,5 miljoner tittare jämfört med samma tidpunkt förra året.
– Ingen på TV4 kan vara nöjd med de tittarsiffror de har i dag, säger John Aleman, tv-chef på mediebyrån Carat till Nöjesbladet.
– Kärnpubliken 15-39 följer Idol i samma utsträckning som förra året. Vårt tapp den här säsongen ligger främst bland de lite äldre. Just i fredags var det dock en väldigt speciell kväll då SVT körde en specialgala som drog ovanligt stor publik vilket gjorde att vi gick ner lite, svarar Clara Tengbom, exektuiv producent på TV4.

Pokémon Go försöker locka tillbaka användarna
De dagliga Pokémon Go-spelarna i USA bland Iphone-användare är bara 4 procent av vad de var i augusti. Då var de 10 miljoner, enligt siffror från Mobile Action som Recode presenterar. Bolaget bakom spelet, Niantic, jobbar nu hårt för att locka tillbaka spelarna. Inför Halloween gjorde de sin första globala kampanj genom att lansera särskilda "spöklika" Pokémons och extra bonusar. Det gav viss effekt: det dagliga spelandet ökade 13,2 procent globalt och 19,2 procent i USA.  

De vill köpa upp Time
Igår berättade New York Post om att Time Inc, som bland annat ger ut magasinen Time, Fortune och Sports Illustrated, mottagit ett bud på 1,8 miljarder dollar (drygt 16,5 miljarder kronor). Styrelsen ska dock ha tackat nej, trots att det innebar en premie på 37 procent baserat på fredagens stängningskurs på börsen. Bakom budet står investerarna Edgar Bronfman Jr., Ynon Kreiz och Len Blavatnik. De har en sak gemensamt: de har aldrig tidigare drivit ett tidningsföretag.

Tre sekunders genomsnitt för Snapchat-annonser
Hur lång tid människor ser en video är avgörande för hur väl budskapet fastnar. Hos Snapchat ligger genomsnittet under tre sekunder, enligt siffror som Adage presenterar. Men en stor annonsör som tidingen har pratat med fortsätter ändå att köpa utrymme på plattformen. En fördel jämfört med Facebook är att en majoritet tittar med ljudet på.



Dela sidan: