Bakom re-designen av Carlsbergs Exports förpackningar i Storbritannien står Carlsbergs nuvarande designbyrå Taxi. Syftet är att återinföra den danska identiteten och en känsla av kvalitet.

Carlsbergs vice marknadschef Liam Newton säger att när varumärket var känt för sin underhållande reklam och slogan "Probodly the best beer in the world", visste konsumenterna mer om reklamen än produkten.

– Det handlar om att rekrytera en ny typ av konsumenter. För vissa överväger inte ens oss. Det ser inte oss som ett kvalitetsöl. De ser inte bortom reklamen, säger han till Campaign.

Enligt Liam Newton har Carlsberg Export fått höga poäng vid bilndtester, vilket användes i markandsföringen förra året, men smaken ansågs sämre när ölen serverades i Carlsberg-glas.

Designen kommer att synas på flaskor, burkar och öltappar. Utseendet präglas av korset som refererar till de nordiska ländernas flaggor.

Export är stavat med den danska bokstaven Ø, grundaren JC Jacobsens signatur syns tydligare och även budskapet "Carlsberg of København" med dansk stavning syns på förpackningarna.

Enligt Liam Newton är det ingen tillfällighet att Carlsberg bejakar sina nordiska rötter just nu.

– Det finns en hel rörelse. Man kan knappt öppna en dansk tidning utan att läsa om vad som är "det danska livet", säger han till Campaign.