Dela sidan:

KAN bildades 2005 i Malmö och är idag en av de ledande digitala kommunikationsbyråerna i södra Sverige med sitt fullserviceerbjudande. I våras utsågs de till Årets Byrå.

Egmont förvärvar nu 45 procent av aktierna och blir därmed största ägaren i KAN. Övriga ägare består av grundarna, vilka arbetar på byrån.

– KAN har en stor potential och passar väldigt väl in i vår tillväxtstrategi. De har ett imponerande track record av att utveckla långa och starka relationer med sina kunder, och en hög digital kompetens och kreativitet som verkligen står ut, säger Per Kjellander, vd på Egmont Publishing, i en kommentar.

Per Harrysson, vd på KAN:

– Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Egmont till oss i KAN-familjen. KAN befinner sig i en expansiv fas där vi ser att marknaden förändrar sig snabbt i takt med den ökande digitaliseringen. Nu tar vi nästa steg.

Det här är inte första byrån Egmont investerar i. De har tidigare köpt in sig i bland annat content marketing-byrån Klintberg/Niléhn, digitalbyrån Sempro och sociala medier-byrån Patchwork.

KAN består idag av cirka 60 medarbetare. På kundlistan står bland annat Sony Mobile, E.ON, Tetra Pak och Ikano. Omsättningen uppgick 2015 till 51 miljoner kronor och resultatet till 7,2 miljoner kronor.

I samband med förvärvet tar Per Kjellander plats i KAN:s styrelse som ny ordförande.



Dela sidan: