Dela sidan:

Aftonbladets artikel om de rasistiska påhoppen mot Åhléns Lucia blev gårdagens mest delade med över 30 000 interaktioner på Facebook. Något som också har blivit enormt delat är Martin Fredrikssons förslag till ändring av rubriken.



Grunden till hans kritik är att Aftonbladets rubrik kan tolkas som att den rasistiska vågen av hat och påhopp var luciabarnets fel. Många har hållit med honom, och därför har tidningen ändrat sin rubrik till "Rasistisk hatstorm mot luciabarn". Nyhetschefen Michael Poromaa förklarar: 
– Vi fick en massa reaktioner och kloka synpunkter på rubriken. Det kunde bli ett syftningsfel som gjorde att det framstod som att barnet startade rasiststormen, vilket naturligtvis inte var fallet. Därför ändrade vi, säger han.

Michael Poromaa berättar att artikeln blev förra veckans mest klickade på hela Aftonbladet.se.
– Det var extrem läsning, säger han.

Vad tycker du om folks reaktioner mot er rubrik i sociala medier?
– Det är bra. Vi försöker ha en transparent hållning gentemot våra läsare och ändrar vi vi har fel. Det är alltid många om tycker till, och vi har så klart en egen linje. Men fel ska vi ändra på.


Dela sidan: