Dela sidan:

Trots att några omgångar av Resumés Månadens kampanj kvarstår är den sammanräknade topplistan över Sveriges mest prisade byråer 2016 klar nu när priserna i 100-wattaren och Spinn är utdelade.

Forsman & Bodenfors toppar sammanräkningen som vanligt. Byrån vann mer än vanligt och samlade ihop nästa dubbelt så många poäng som tvåan.

Men det som imponerar med F&B:s insamlade poäng är bredden av kampanjer man vunnit med. Från Vintersaga åt Volvo till Karims kiosk för Comviq och mycket däremellan. Byrån är Sveriges största och har även bredd i sitt utbud, från pr till print, som mindre byråer inte mäktar med. Det ger mycket priser.

Vad man kan notera är att F&B 2016 har varit stark på pr. Pr-vinster i Guldägg och Cannes Lions bland annat (för Coop och FN).

Placeringarna under F&B visar dock på en del förändringar. Förra årets tvåa DDB Stockholm har tappat några placeringar och i år är det Garbergs som har vunnit näst mest. Det är First Person Shooter för Björn Borg och pro bono-uppdraget Abused Emojis för Bris som gett utdelning i listan. Framför allt dominerade Garbergs dr-tävlingen Guldnyckeln.

Årets raket är naturligtvis Ingo som klättrat upp från förra årets 18-placering till tredje plats i topplistan. Trots att Swedish number lanserades först under våren i år. Å andra sidan blev det storslam vid 100-Wattaren. Byrån har även vunnit mycket med sina kampanjer för Lidl.

Åkestam Holst placerade sig som vanligt bra och har vunnit med sin printannons för Pressbyrån, snöräddarappen för Audi och The Singing Sailor för Svenska Freds.

Längre ned i listan har Edelman Deportivo klättrat snabbt efter storvinst i Spinn för Give a Beep för Hövding.

Intressant trend är att de traditionella byråerna satsar mycket på content marketing. Volontaire, DDB och Åkestam är ett exempel på byråer som vann mycket på Content Awards.



Dela sidan: