Dela sidan:

Resumé har tidigare berättat om IKEA:s sökordskampanj. Den som till exempel googlar "Svårt att väcka tonåring" blir erbjuden en borrmaskin med samma namn. Relationssökningarna leder in på en sajt som är identisk med ikea.se, men i stället för den vanliga sajten finns alltså de omdöpta produkterna.

Kampanjen rönte stor uppmärksamhet i Sverige. 
– Tanken med konceptet är att vi ska vara väldigt nära människors vardag. Och träffar man rätt, som vi upplever att vi har gjort med "Där livet händer", så skapar det engagemang och uppmärksamhet. Vi känner att vi har hittat ett bra spår med ett koncept som har stor spännvidd, sa marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier till Resumé.

Byrån som ligger bakom idén och konceptet är Åkestam Holst. De har nu gjort en engelsk casefilm som fått rejäl spridning. Både Adweek och Mashable skriver utförligt om kampanjen. Den förstnämnda artiklen har i skrivande stund fått över 13 000 interaktioner på Facebook. 

Här kan du se den internationella versionen av kampanjen:



Dela sidan: