Dela sidan:

Suget efter lokaljournalistik har inte avtagit. Men finansieringen av pressen gör det. Mellan 2014 och 2015 försvann 650 miljoner kronor i reklamintäkter från medierna.

Den digitala transformationen är en av orsakerna och har lett till att var tredje kommun idag saknar dagstidning. Detta skapar hål att fylla på den svenska mediekartan.

Utifrån det har en trend växt fram i Mediesverige. Det har närmast skett en explosion av lokala gratissajter de senaste åren. Bland dessa finns Bjuvsnytt, Jnytt.se, Jmini, Älvsbyn just nu, Arjeplognytt, Bättre stadsdel, VXONews.se och Sydnärkenytt – för att nämna några.

Och så har vi 24-familjen i Kalmar som växt på nolltid och som vill anställa ytterligare 50 journalister.

Den 6 oktober 2014 – bara två månader efter Gota Medias lansering av inlåst material – startade den hyperlokala gratissajten 24Kalmar.se. I dag, två år efter starten, är de 25 journalister och ett tiotal anställda säljare. De producerar 150 artiklar varje vecka och får affären att gå runt utan presstöd.

Hur går de tillväga? Håller nere kostnaderna? Och hur påverkas trovärdigheten av de många positiva nyheterna och bristen på granskningar?

Missa inte årets sista Resumé Insikt Media med case om 24Journalistik. Prenumerera här.

I caset medverkar:
Jeanette Lindström, vd 24Journalistik 
Thomas Grahl, marknadsområdeschef Gota Media Kalmar
Unn Edberg, vice vd tidningen Chef

Övriga delar:

Svar från...
Nils Andersson Wimby, byråchef Isobar

Perspektiv: Thomas Baekdal
Att hitta nya källor till innovation

Läsvärt
Medieinvesteringar, mejlbrief och bilder som berör

Veckans...
God jul! (vi ses igen i januari!)



Dela sidan: