Dela sidan:

USA-valet
Sällan har väl något val varit så överrapporterat som presidentvalet i USA 2016. När sedan chocken kom på valnatten pratade ingen om något annat. Medierna hade fullt sjå med att försöka förstå hur de och opinionsinstituten kunnat ha så fel.

Kakan och Audi
Att Audi valde medieprofilen Kakan Hermansson som influencer sågs inte med blida ögon i Sverige. Sociala medieflödena fylldes av två saker: inlägg som sågade Kakan Hermansson och sådana som backade henne. Att Donald Trump valts till president i USA bara fyra dagar tidigare verkade plötsligt inte så många tänka på längre.

Åhlénsbilden
Det räckte med en enda bild för att få internet att koka. I alla fall en liten, liten grupp på internet. När Åhléns lade ut en bild på en mörkhyad pojke i luciakrona mobiliserade högerextrema krafter sina styrkor i Facebookgrupper och började spy ur sig näthat. Det blev för mycket för Åhléns som plockade ner bilden av respekt för pojkens föräldrars vilja.

F&B-försäljningen
Det var många som höjde på ögonbrynen när det blev offentligt att Sveriges största reklambyrå Forsman & Bodenfors såldes till börsnoterade MDC Partners

Grammistabben
I bland blir det fel. Flera månader före Grammis skulle hållas, råkade galans pr-byrå Taste skicka ut listan på vinnare till 2 000 av Sveriges journalister. Byrågrundaren hävdade att listan inte överensstämde med de verkliga vinnarna, utan var hennes "önskelista". När galan sedan hölls visade det sig att listan var helt korrekt. 

Facebook och fejknyheterna
Nakenhet är en no no för Facebook. Desinformation som eldar upp massan, skapar hat och bildar opinion är en annan sak. Det sistnämnda blev en stor snackis i samband med amerikanska valet. Facebook har haft några svettiga veckor med åtgärd på åtgärd. Återstår att se om jätten kommer råda bot på lögnepidemin.

Dramat i Mellansverige
Det tog hus i helvete när DN brassade på med sommarens mediesnackis. Mittmedias styrelse planerade att förvandla lokaltidningsverksamheten till gratistidningar och sparka tre fjärdedelar av alla journalister. Ett skarpt förslag sa avhopparna Thomas Peterssohn och Annakarin Lith, ett scenario sa den nya ledningen.

Medierna och mörkläggningen
Ni kanske minns det. Nyheter Idag publicerade en artikel som drev tesen att Dagens Nyheter hemlighöll uppgifter om sexuella övergrepp på en ungdomsfestival i Stockholm. Förövarna skulle vara ensamkommande flyktingbarn. Stenarna började rulla och klagosången över "PK-medier" är inte slut än.

The Swedish Number
Stefan Löfven var en del av den, Barack Obama pratade om den. Visst fanns det "sanningssägare" som kampanjen inte var ämnad för som spred sin syn på Sverige. Helhetsintrycket av Ingo och Cohn & Wolfes kampanj för Svenska turistföreningen måste ändå bli att Sverige aldrig har marknadsförts med samma kreativitet.

Zlatans Reklam-EM
Man kan inte säga att Zlatan Ibrahimovic "tog en kula för laget" när han innan EM spelade in en reklamfilm utifrån ett scenario där Sverige åkte ut. Om setuppen väckte frågor från början så blev den bittra eftersmaken ännu tydligare när landslaget och Zlatan gjorde ett fiaskobetonat mästerskap samtidigt som de pekorala scenerna varvades när de andra lagen fortsatte att kämpa i Frankrike.

Liberalernas ståndaktiga logga
Kommentarer överflödiga.



Dela sidan: