Dela sidan:

I går sändes den andra delen av SVT-dokumentären "Vi är inte längre där (Sista åren med Kent)". I en intervju berättar sångaren och frontfiguren Jocke Berg om kändisskapets baksidor som en anledning till att bandet lägger ner. 
– Ett av skälen är att jag inte mår bra av att vara artist. Vid ett tillfälle tog Expressen bilder på mig och min son på gatan, när jag fick se de bilderna som de smällt upp på en helsida. Hade jag sett fotografen när det hände hade jag blivit åtalad för något. Så gör man inte. Det var en tipping point för allt. Jag vill bara vara ifred, säger Jocke Berg i programmet.

Utpekandet av Expressen fick flera Kent-fans att rasa mot tidningen i sociala medier. Även konkurrenten Aftonbladet gjorde en artikel om Jocke Bergs utpekande. Men när Expressen började rota i arkiven upptäckte de att den aktuella bilden i själva verket publicerades i Aftonbladets kändisbilaga Klick år 2008.

Expressens nyhetschef Fredrik Sjöshult skriver om händelsen på Facebook på temat "Mediekritik när den är som sämst". 

"Expressen krishanterar snabbt (imponerad av alla hårt arbetande kollegor!) och söker fakta. Hundratals sidor kontrolleras, kollsamtal rings och även lediga hjälper till i det intensiva utredningsarbetet. Allt under tidspress pga twitterstorm under tisdagskvällen. Flera har ett svagt minne av att det kanske handlar om Aftonbladet - som redan publicerat en artikel som skuldbelägger Expressen. Till slut hittar en ledig nöjesreporter aktuell bild på en sida i Aftonbladets Klick-bilaga från 2008 som är tagen av Aftonbladets ökände frilans-paparazzi" skriver han. 

Nu kräver man från Expressen att SVT klipper om dokumentären. 

"Sen undrar man ju varför Joakim Berg lägger ned sitt band 2016 på grund av en bild som togs 2008? Han verkar ju ha sådär koll på publiceringen.
Trist också för SVT som nu måste klippa om dokumentären pga slentrianmässig mediekritik utan grund" skriver Fredrik Sjöshult.

SVT är nu på gång med en korrigerad version av dokumentären som ska läggas upp på SVT Play. 
– Den kommer att publiceras så fort det går, säger Thomas Hall, programchef nöje på SVT.

Borde ni inte ha kollat innan?
– Vi försökte kolla innan och var i kontakt med både Expressen och Aftonbladet den 23 december. Men ingen av dem kunde svara då.

Men ni valde att köra ändå?
– Det är trots allt Jocke Berg som förmedlar en minnesbild, inte vi som påstår något. Vi ansvarar för publiceringen men det är inte ett påstående som vi gör.
– Rätt ska vara rätt, men han anklagar inte någon individ utan ett företag.

Det var många fans som blev upprörda på Expressen igår kväll. Sedan visade det sig inte stämma. Förstår du irritationen som finns på tidningen mot detta?
– Ja, det är så klart inte kul att bli utpekad för något man är främmande för.



Dela sidan: