Dela sidan:

Mitt allra bästa vårtecken är mejlen från översmarta, ambitiösa unga kvinnor som är på väg in i en pr-karriär. Jag träffar er så gärna. Och så säger jag det här, om branschen jag tillbringat halva livet i. Och om hur det är att vara kvinna i den.

1. Ditt hantverk är mäktigt.
PR är på riktigt. Du säljer förmågan att förändra åsikter och beteenden. Att tro på din förmåga att göra det är en förutsättning för din yrkesmässiga framgång. Att inte joddla bort det ansvaret är en förutsättning för att inte implodera som människa. Se dig själv i spegeln ofta och fråga dig hur du kommer att må om du lyckas med ditt uppdrag. Konsekvensneutralitet är en hallucination i alla yrken (snabb och hård sideeye på er journalister). Fördelen med vårt yrke är att ingen vettig människa låtsas något annat. Vi säljer effekt, såklart gör vi det.

2. Din superkraft är din kryptonit.
Vår bransch är inte en meritokrati. Det är den som redan har en plats vid bordet som blir inbjuden till pitcherna och får uppdragen. Dina lunchdejter, dina nätverk och dina endorsements i sociala medier är ditt kapital, men det kostar. Dualiteten mellan yta och innehåll är skitsvår att navigera, särskilt om du är kvinna. Du kommer att tvingas motbevisa de förutfattade meningar din synlighet skapat. Ditt effektivaste verktyg för att göra det är att lära dig att vända och äga ett möte. Den som lyckas med det är oövervinnerlig.

3. Du kan rädda oss alla.
Du utbildar dig till kvalificerad hantverkare i tjänstesektorn (läs: en oförutsägbar lågmarginalbusiness). Du är utlämnad åt din arbetsgivare, din uppdragsgivare, dina kollegor, och åt omvärlden. Du kommer att vara omgiven av människor som är livrädda för autogenererade pressmeddelanden, offshorad bannerproduktion, algoritmstyrda kundreseverktyg och begåvade ungdomar i största allmänhet. Du kommer att lära dig den fina konsten att skilja på när seniorerna kör över dig för att de vet mer och när de kör över dig för att de inte begriper bättre. Du kommer inte alltid att få det stöd du borde få när du behöver det. Det kommer att göra extra ont när du inte får det av andra kvinnor.

Precis när du tycker att du börjar få styrfart kommer det att dyka upp briljanta unga begåvningar som kan saker du inte kan. Var generös. Tappa aldrig ditt eget hantverk. Håll dig minst medelbra på alla basverktyg, vare sig det är analys, text eller form. Lägg inte över fotarbetet på nästa generation juniorer så fort du får chansen. Var överjävligt skärpt i din omvärldskoll.

Navigera allt detta och bli belönad med ett utrymme och en röst som du kan använda till vad du vill. Rädda en bit av världen. Ge röst åt andra. Gör branschen smartare. Hjälp de yngre. Bli chefen du önskar att du haft. Skapa utrymme för kvinnor att bli hörda även när vi inte är briljanta utan kanske bara drygt medelmåttiga. Laga en bransch som fortfarande domineras av kvinnlig arbetskraft och manligt ägande. För såklart ska du äga.

Jag hejar på dig. Lycka till.

*och från alla andra utomordentliga pr- och kommunikationsutbildningar, såklart.

Elin Ahldén
Konsult och delägare, Lennox Public Relations



Dela sidan: