Dela sidan:

Rapporten kommer i ljuset av att World Federation of Advertisers och flera andra aktörer se risker med EU-kommissionens senaste förslag för uppdatering av ePrivacy-direktivet. De hävdar att förslaget kan störa den digitala annonsmarknaden med minskade investeringar som följd.

Rapporten "Värdet av annonsering", som släpps i dag, ska enligt federationen vara den första EU-övergripande rapporten som isolerar den ekonomiska och sociala betydelsen av annonsinvesteringar och dess förmåga att driva ekonomisk utveckling.

Undersökningen har genomförts av konsultjätten Deloitte och visar att annonseringen bidrar till nästan sex miljoner jobb inom EU och 4,6 procent av totala BNP.
Omkring 16 procent av jobben är sådana som ingår direkt i produktion av reklam, medan 10 procent inkluderar jobb inom media och online-verksamhet som är reklamfinansierade.

Kvarvarande 74 procenten är de arbetstillfällen som skapas i samhället i stort, tack vare annonsinvesteringarna.

– Annonsering är en viktig ekonomisk motor som uppmuntrar konkurrens, driver innovation inom företag och innebär stora fördelar för samhället genom att finanisera eller delvis finanisera medieinnehåll, från nyheter till underhållning. Beslutsfattare borde inse att begränsningar för annonsering får betydande ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenser, säger Sephan Loerke, vd för World Federation of Advertisers, i ett pressmeddelande.

 



Dela sidan: