Nu samlar B-Reel allt innehåll som har med rörlig bild att göra såsom reklamfilm, långfilm och branded content under samma varumärke – produktionsbolaget BRF. Samtidigt tar B-Reel Creative Agency ett steg ifrån produktionsbolaget och blir en renodlad reklambyrå. Sammanflätningen av de olika delarna av rörlig bild i varumärket BRF gör de två tidigare integrerade verksamheterna tar ett steg ifrån varandra, men de båda bolagen kommer alltjämt att sitta i samma lokaler. I samband med omorganiseringen presenteras även en ny visuell identitet.

– Både reklam- och långfilmsdelarna av vår organisation har framskjutna positioner inom respektive område. Genom att vi nu skruvar till organisationen har vi möjlighet att utvecklas av varandra och bli ännu bättre inom våra områden, säger Fredrik Heinig, founding partner på B-Reel i en kommentar.

I den nya organisationen blir Yasmina Suhonen, nyanställd producent och new business developer ansvarig för utvecklingen av kommande talanger inom New Talent. Utvecklingen av Branded Content och tv kommer att ledas av Agnes-Lo Åkerlind. Hon beskriver själv sitt arbete på B-Reel som en "fri roll" där hon varvar dokumentärserier, renodlade reklamfilmer och Branded Content-projekt.

– Min filosofi är att försöker jobba på samma sätt med kommersiella uppdrag som med dokumentära. Att skapa ett så pass bra innehåll som möjligt. Det borde inte vara någon stor skillnad egentligen. För mig handlar det om att berätta bra historier Den största utmaningen är att få kunderna att anpassa sig till arbetssättet, men jag och mina kollegor håller på att utarbeta en strategi för hur vi ska jobba framöver, säger Agnes-Lo Åkerlind till Resumé.

Som en del i att skapa förståelse för arbetssättet har B-Reel bjudit in ett antal kunder för en visning av dokumentärserien Cup Iran där fotbollsexperten Anna Tascha Larsson och konstnären Farvash Razavi åker till Iran för att leda ett fotbollslag.

– Den serien hade lika gärna kunnat vara en branded content-serie för ett sportvarumärke eftersom den har en stor berättelse i botten. Den handlar om sport men samtidigt har den en känslomässig grund som tittarna förhoppningsvis känner sig engagerade i. Om jag har lyckats så kommer tittarna bry sej, bli engagerade och vilja se alla tre avsnitt, dela dom och pusha dom. I just detta fallet handlar det om jämställdhet, mänskliga rättigheter och passionen hos huvudpersonerna Anna och Farvash och solidariteten hos spelarna i deras lag. Jag tror att mycket handlar om att visa kunderna exempel på hur det kan vara för att de ska få upp ögonen för vilka möjligheter som finns. Det är då de kommer att våga ta risker.

Vad blir nästa steg inom branded content?
– Det är en stor fråga att svara på. Men vi sitter med en lista på idéer om projekt vi skulle vilja genomföra och försöker fundera ut hur vi kan applicera dessa på kunder. Jag drömmer om att genomföra det perfekta projektet så att man har en målbild: så här bra kan vi vara om ni vågar lita på oss, som man sedan kan arbeta ifrån. Att vi vet vad som funkar och inte funkar och har ett case att visa upp för våra kunder, säger Agnes-Lo Åkerlind och fortsätter:

– Jag har en idé som jag hade tänkt göra som dokumentärserie för SVT, men jag har valt att spara den till branded content. Ett drömprojekt som kommer att bli ett sådant case som jag pratar om.

Hur skiljer sig tv-branschen nu jämfört med när du slog igenom?
– Någonting som inte har ändrat sig är att det fortfarande är tuffa budgetar när man ska göra tv. Det är problematiskt på flera plan, till exempel blir det svårt att göra bra grejer och samtidigt skapa lönsamhet. Detta är förstås väldigt problematiskt för de producerande bolagen.