Dela sidan:

The Big Won rankar världens bästa byråer, kampanjer och kreatörer utifrån en rad olika parametrar. På listan över hur alla världens länder presterat i olika reklamtävlingar hamnar Sverige på plats 13 (12) år 2016. Det är sämre än topplaceringen (8) från 2012, men fortfarande bättre än stora länder som Kanada och Sydafrika. 

Forsman & Bodenfors har under flera år varit Sveriges mest framstående byrå i internationella sammanhang. År 2016 placerar de sig på plats 7 över världens mest kreativa byråer. Etta på The Big Wons lista ligger Colenso BBDO Auckland från Nya Zeeland. 

Bland de mest prisbelönta kampanjerna alla kategorier under 2016 hittar vi "The Swedish Number", som INGO ligger bakom, på plats åtta. Bäst av alla kampanjer under fjolåret gick "McWhopper" av Y&R Auckland/David Miami. 

INGO:s ECD Björn Ståhl rankas som sjua av alla kreatva chefer i världen. Byråns copy Magnus Ivansson hamnar på plats tolv på sin lista och AD:s Gustav Westman hamnar på plats tio över världens art directors.

På Art director-listan hittar vi också Jacob Björdal (McCann London) på plats 5 och Sophia Lindholm (F&B) på plats 18. På copywriterlistan hittar vi Jim Nilsson (McCann London) på plats 8. Blöand världens bästa planners hittar vi Josefine Billstrom och Julia Blomquist på INGO som båda ligger på plats två.

Andra svenska kampanjer som rankas av The Big Won är Coops "The organic effect" (F&B), "Marriage Market Takeover" (F&B) och "The House of Clicks" av Prime för Hemnet. Samtliga återfinns bland världens bästa pr-kampanjer.



Dela sidan: