Flera byråvalsprocesser har precis blivit klara, andra stora inleds i vår. Det finns en mängd intressanta frågor att hålla reda på i år.

Content är en sådan som alla byråer i hela Sverige bör ligga nära. Enligt byråvalskonsulten Gunilla Bergh är detta frågor som hennes kunder alltid ställer sig i ett byråval vad gäller content:

  • Hur kan content bli en naturlig del i reklamkampanjer?
  • Hur kan content bli en naturlig del i PR-arbetet?
  • Hur kan content bli en del i medarbetardialogen?

– Detta gör att content blir en fråga som gör att marknadsavdelning, informationsavdelning och HR-avdelning behöver samarbeta. En traditionell branschindelning där content är en egen disciplin blir svår, säger hon.

Just branschglidningen är inget nytt, men konsekvenserna har nu tagit sig hela vägen till avtalsformuleringarna.

– Jurister blir allt oftare inkopplade när avtal ska signas. Rättighetsklausuler är inte helt enkelt att formulera själv på kammaren. Detta är den fråga där kund och byrå oftast står längst ifrån varandra, hur nykära de än är.

Vad ser du mer för trender i processerna?
– Senioritet är starkt efterfrågat, framför allt hos kundansvarig. Kommunikationen spelar allt större roll för företagens affär, och blir oftare en fråga för styrelse och ledning. Då vill kommunikationschefen ha en trygg partner. 50+ är helt okej igen.

Värdegrunden blir viktigare än någonsin under 2017.

– I takt med att företag allt mer sätter fokus på sitt eget värdegrundsarbete blir detta även kraven på leverantörerna. Jämställdhetspolicys efterfrågas och även redovisningar av hur arbetsförhållandena är ”kollektivavtalsliknande”. Detta gäller även för superkommersiella startups, säger Gunilla Bergh.

Max Aperia, byråvalskonsult på Sveriges Annonsörer, utläser även han flera viktiga saker inför processerna under året. Han har framför allt mött efterfrågan om att byrån ska ha bredd i sitt erbjudande av kompetenser.

– Det finns alltid ett huvudbehov, men man vill gärna ha några kompletterande kompetenser som kan täcka in ett lite större behov och uppdrag.

En annan grej är samarbete.

– Byrån ska ha en väldokumenterad erfarenhet att jobba tillsammans med andra byråer i andra discipliner. Även en bra analytisk förmåga och jobba mer intensivt med insikter och drivkrafter hos målgrupperna, säger Max Aperia.