Dela sidan:

Som Resumé rapporterade under gårdagen presenterade New York Times igår en rapport om hur tidningen ska komma att utvecklas framtill 2020. Rapporten är författad av sju Times-journalister under ledning av David Leonhardt. En stor del av den ägnas åt att förklara hur Times ska bli bättre på att ställa om organisationen för ett mer digitalt fokus. Tidningen anser att man redan i dagsläget lyckats med omställningen men för att affärsmodellen ska hålla i en allt mer digitaliserad bransch måste den här förändringen gå snabbare. Detta innebär satsningar på visualisering av nyheter samt att lägga mer resurser på förklarande journalistik snarare än material som finns tillgängligt gratis på andra platser. Dessa är de viktigaste punkterna i den 35-sidiga rapporten.

 

1. Betaltjänsten New York Times måste sluta producera material som, om än inte lika bra, finns tillgängligt hos andra nyhetskällor gratis. Som exempel ger man tunga nyhetstexter som är skrivna med ett för invecklat språk. Man anser att denna typ av rapportering misslyckas identifiera "storyn" och att unga läsare, en målgrupp man måste bli starkare hos, vänder sig från den. I många fall anser man att en visualisering, en paketering som exempelvis Buzzfeed, Vox och AJ+ jobbat hårt med, hade fungerat bättre än en tyngre text. Endast 12 procent av de texter som produceras idag innehåller visuella element som bilder, grafer och video.

 "En text som generar 100-200.000 sidvisningar och får läsarna att känna att de tar del av ett material som de inte kan få någon annanstans än hos The Times är långt mycket mer värdefull än virala toppar som knappast genererar några prenumeranter".

 2. Hitta nya sätt att paketera digital journalistik. Tidningen har identifierat sina nyhetsbrev och dagliga artikelsamlingar som en av dess mest framgångsrika digitala satsningar. "Vi måste lägga lika mycket fokus på formen för innehållet som vi gör på research och producerande. För att vara tydliga, vi har inte varit lika ambitiösa och innovativa som våra föregångare."

3. Satsa på interaktion mellan läsarna. Rapporten konstaterar att få saker bygger lojalitet som engagemang – känslan av att vara del av ett community. Tidningen anser att dess kommentarsfält i stor utsträckning är lyckade men att man inte gjort tillräckligt för att underlätta interaktionen mellan läsarna.

 4. Ändrat personalfokus. För länge har tidningens kompetens inte matchat dess digitala ambitioner. Kort sagt, det finns idag för många som kan rapportera raka nyhetshändelser men för få som kan bidra med kontext och hitta multimediala paketeringar. Tidningen ämnar även skära ned på redigerare som inte bidrar till att stärka texter för att istället satsa de resurserna på reportrar. Man anser även att redaktionerna i dagsläget inte är tillräckligt heterogena.



Dela sidan: