Förändringstakten i vår bransch blir högre för varje år och både för individer och företag inom kommunikationssektorn är det kanske viktigare än någonsin att underhålla kompetensutvecklingen. I ljuset av detta lanseras snart Resumé Akademi. Driver satsningen som affärsområdeschef gör Magnus Norrman, som med framgång byggt upp utbildningsverksamheten för Bonnier-ägda Aktuell Hållbarhet.

– Vi kan göra det här eftersom det, precis som för hållbarhetsfrågor, sker stora förändringar inom området media och kommunikation. Och det går snabbt. Detta leder till ett stort behov av ny kunskap och kompetens. Precis som inom hållbarhetsområdet ökar kraven och medvetenheten på bra kommunikation oavsett om du är ett medieföretag eller köpare handlar mycket om en kommunikation som befinner sig i stark förändring, säger Magnus Norrman och fortsätter:

– Resumé har rätt förutsättningar eftersom vi befinner oss i händelsernas centrum. Som ledande media inom kommunikation lever mitt i förändringarna där frågorna diskuteras.

Kursverksamheten kommer att lanseras under våren och affärsmodellen bygger på att kursledarna ersätts med en del av intäkterna.

– Vi ska erbjuda marknadens bästa och mest relevanta utbildningar för proffs inom kommunikation och media.

Vad kommer kurserna ha för inriktning?
– Utbudet kommer att presenteras snart, men klart är att det finns ett uppenbart behov av att lära sig mer om nya mediekanaler. Kurserna kommer både att rikta sig till personer som vill utveckla sitt ledarskap eller sin kompetens inom ett visst område och personer som vill ha handfasta kunskaper som efterfrågas av de organisationer där de jobbar.

Går det inte att göra kursen som digital utbildning?
– Det hade förstås gått. Men eftersom kursen kommer att ha erfarna utbildare får man ingen möjlighet att dra nytta av dennes erfarenheter, man går också miste om mervärdet att få kunskap från de andra kursdeltagarna.

Det finns redan en uppsjö av utbildningar inom området medie- och kommunikation. Vad kommer Resumé Akademi att tillföra?
– Vi fokuserar inte så mycket på konkurrenter. Vårt fokus ska vara på medieproffsens utmaningar och att ge dem de kurser som hjälper dem i sin yrkesroll. Vi kommer säkert att erbjuda kurser inom ämnen som andra redan gör, men vi kommer att sträva efter att göra det i gör med högsta kvalitet. Sedan är ju kunskap i medievärlden i allra högsta grad en färskvara. Jag är övertygad om att de kurser som är populärast i år inte kommer att vara det 2018. Vi ska vara här och nu.

Resumés chefredaktör Johan Såthe:

– Jag vet att det finns en stor efterfrågan på olika typer av utbildningar inom kommunikation-, pr-, och marknadsföring hos våra läsare. Jag är också övertygad om att Resumé tillsammans med Magnus Norrman kommer att kunna erbjuda mycket konkurrenskraftiga utbildningar.

– Resumé har under en tid funderat på hur vi bäst ska kunna erbjuda våra målgrupper relevanta utbildningar. Med hjälp av Magnus Norrman kommer vi inom kort att kunna lansera för våra första utbildningar riktade mot våra målgrupper. Det här känns både roligt och som ett logiskt steg för Resumé.

Vill du ha mer information om Resumé Akademi kontakta Magnus Norrman här magnus.norrman@bbm.bonnier.se.