Dela sidan:

Ode Agency lanserades i januari 2016, under namnet Co&co, med fokus på Malmö och den svenska marknaden. Grundarna har bakgrund i tidnings- och reklambranschen och byrån är nischad mot digitalt innehåll med spetskompetens inom copywriting och content.

– Vi märkte tidigt av en efterfrågan på våra tjänster på flera språk, dels från svenska företag med marknad i andra länder, dels från utländska företag som ville in på den svenska marknaden, säger grundaren Anna Sandahl i ett pressmeddelande.

Nu blir byrån helt internationell. Malmö- och Öresundsregionen kommer att vara basen, men målgruppen blir hela Europa som målgrupp.

– Det finns en otrolig potential i den här regionen. Flera större organisationer flyttar sina huvudkontor hit, och då behövs fler byråer som kan hjälpa dem med kommunikation och marknadsföring. Samtidigt blickar många utländska företag mot Skandinavien, och behöver hjälp med att nå den här marknaden. Det är en trend jag sett växa framför allt de senaste åren under mitt tidigare arbete i Frankrike, säger Björn Ekdahl, som rekryterades som vd från den parisbaserade byrån 1.618 Paris i höstas.

Ode har under hösten jobbat med kunder på Island, i Belgien och i Danmark, och nya samarbeten är på gång med företag i England, Frankrike och – Colombia.

– Många har hört talas om Malmö som stad och ser att Sverige ligger långt fram inom digital kommunikation och content marketing, som vi jobbar med. Det är väldigt spännande, säger Anna Sandahl i en kommentar.

Under sitt första verksamhetsår omsatte Ode drygt 750 000 kronor och gick med en mindre vinst. 



Dela sidan: