Under våren 2016 lät Myrorna genomföra en kännedomsundersökning bland deras kunder. Kännedomen om själva varumärket visade sig vara hög men djupare kunskaper om vad organisationen stod för bortom second hand och insamling saknades. 84% av de tillfrågade visste exempelvis inte vad Myrornas överskott användes till.

För att nå ut med budskapet om socialt arbete och den miljömässiga aspekten av deras verksamhet har organisationen nu tillsammans med reklambyrån Aoki producerat en reklamfilm som fokuserar på just det.

– Briefen från Aoki för Myrorna var som en godispåse att stoppa handen i med många viktiga budskap och en fantastisk grafisk profil som verkligen poppar! Jag ville hitta ett element som skulle vara en länkande kedja genom filmen. Efter research av äldra dansare från breakdancetiden, och videos från World of Dance, kom jag fram till att en egen take på popping, locking och waving var Myrornas väg. En onetake, med Nicole Tagliati som dansar alla roller i manus, smälte samman scenerna till en framåtgående rörelse. Min arbetsmetod i det här filmprojektet har ofta handlat om att skala av, av att koka ner... Den råa studion som gör att propsen tar plats, onetaken som får dansen att flöda. Aokis fina copy sammanfattar filmens budskap: "Tillsammans ger vi både människor och prylar en ny chans", berättar regissören från Acne, Emma Hvengaard

– Myrorna är en fantastisk kund som vi gör en otroligt spännande resa ihop med. Vi hoppas att produktionsbolag, byråer och kunder kan inspireras till att anlita fler kvinnliga regissörer och fotografer. Vi måste få en bättre mångfald i branschen, säger Aokis Camilla Blomgren.