Dela sidan:

Så sent som i maj förra året fälldes Isabella Löwengrip för smygreklam av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON). Den gången gällde det marknadsföring för det egna märket Flattered som stred mot reglerna.
– Jag har välkomnat tydligare direktiv och riktlinjer för hur jag ska göra, speciellt med inlägg som rör min vardag. Jag skriver ju mycket om mina egna företag och det har varit svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det, sa Isabella Löwengrip till Aftonbladet.

Hon granskas också av Konsumentombudsmannen (KO) tillsammans med bloggkollegan Kissie.  

Nu har Isabella Löwengrip fällts för smygreklam igen. Denna gång för ett blogginlägg vid Halloween som var sponsrat av Partykungen.se. RON anser inte att inlägget har en tillräckligt tydlig annonsmärkning, vilket både Löwengrip och annonsören bestrider. 

"Frågan är om reklamen är så tydligt reklammarkerad att en läsare av bloggen omedel­bart kan se att det är fråga om reklam. Överst i inlägget – till höger och strax ovanför rubriken – står ”Sponsrad” i versal text. Denna text är dock skriven i liten storlek och i ljusgrå färg vilket gör att den inte är framträdande (...) Ingenstans i inlägget i övrigt finns någon reklammark­er­ing och inte heller finns Partykungens logotyp med i reklamen. Nämnden finner därför att det inte omedel­bart framgår att det är reklam och reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler" skriver RON i sitt beslut.

Lisa "Misslisibell" Jonsson har även hon tidigare fällts för smygreklam. Det var i augusti 2015 som hon blev ett pilotfall kring smygreklam i sociala medier, efter en anmälan av Komms dåvarande ordförande Gustav Martner

Nu har det hänt igen. Den här gången för en Youtube-video i samarbete med företaget GR-Trading AS kring dockor från MissMiniMe. 

"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering samt brister i den aktsamhet som gäller för reklam riktad till barn genom att utnyttja barns naturliga godtrogenhet och bristande erfarenhet. Den strider därmed mot artiklarna 9 och 18 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation" skriver RON i beslutet.



Lisa Jonsson fälls för bristande aktsamhet eftersom företaget riktar sig till barn i åldrarna 6 till 13 år. Däremot frias hon från anklaglsen att det skulle handla om en direkt köpuppmaning i videon. 

Det är talangnätverket Splay som förmedlade kontakten mellan Lisa Jonsson och MissMiniMe. I sitt svar till Reklamombudsmannen skriver företaget: 

"Annonsören vill självklart rätta sig efter denna anmälan och kommer att hantera framtida samarbeten med försiktighet och ställa stängare krav på varsamhet på oss själva och våra samarbetspartners, trots detta anser annonsören att Misslissibels Youtubeinlägg är lagligt och väl inom den praxis som utövas på Youtube av stort sätt alla de stora leksakstillverkarna."

Efter att anmälan kom in har Misslisibell lagt till ytterligare information i anslutning till klippet för att förtydliga att det handlar om ett kommersiellt samarbete. 
"Lisa Jonsson har, efter att ha fått kännedom om anmälan, direkt gjort justeringar för att ta bort sådan info som man i anmälan menar kan vara missledande, allt för att förstärka att hennes mening aldrig har varit att missleda någon utan snarare att vara övertydlig med vem som är avsändare/samarbetspartner" skriver hennes vårdnadshavare i sitt svar till RON.

Nämnden noterar ändringarna men slår fast:
"Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig".



Dela sidan: