Innan årsskiftet kunde Resumé berätta hur Eva Aggerborg lämnat jobbet som designchef på DDB för att starta upp en byrå med Garbergs. Open Studio Garbergs bygger hjälpa retailers längs hela kundkedjan och bakom bolaget står tre kvinnor med gedigen erfarenhet av att jobba med konsumentvarumärken.

Sara Hildén Bengtsson och Eva Aggerborg gick ut Forsbergs Designskola ihop för drygt 20 år sedan. Den förstnämnda har de tio senaste åren arbetat på H&M. Hon byggde upp klädjättens premiumvarumärke &Other Stories tillsammans med Helena Carlberg som sedan drog till New York för ett och ett halvt år sedan och arbetade med lyxvarumärket Theory. Nu återförenas de alla på Open Studio Garbergs.

– De kommer från det kreativa hållet medan min kompetens främst ligger inom strategi. Kombinationer av våra egenskaper kommer vi tillbaks hela tiden. Det vi delar är ett driv och en lust att bygga upp någonting från, säger strategichefen Helena Carlberg till Resumé.

När Åsa Berg på Garbergs Project fick hon nys om att Eva Aggerborg lämnat DDB Design och höll på att starta upp en ny verksamhet med inriktning på retail.

Hon kom med förslaget att Open Studio skulle starta upp den nya byrån med Garbergs och Garbergs Project, för att bredda Garbergs erbjudande.

Hon satte ihop Open Studio med reklambyrå-vd:n Joakim Landin som såg en möjlighet att bredda Garbergs erbjudande. Eva Aggerborg och Sara Hildén-Bengtsson är majoritetsägare inom Open Studio Garbergs, medan byrån är minoritetsägare.

– Vi kan fortfarande vara det lilla snabbrörliga teamet, samtidigt som vi har en kraft av Garbergs resurser, säger Helena Carlberg.

Eva Aggerborg, som blir vd för Open Studio Garbergs:

– Det är en otroligt välkomnande kultur och vi känner att vi kan göra vår röst hörd på samma sätt som någon annan på byrån.

I dagsläget jobbar byrån med egna kunder inom mode- och livsstilssegmentet såsom H&M Home, & Other Stories och Houdini. Open Studio Garbergs kommer att jobba med hela kundupplevelsen från koncept och kommunikation till köp. Allt från digitala utmanare som vill utveckla sin fysiska närvaro till traditionella varumärken som behöver förstärka sitt digitala ekosystem. Både ur en lokal och global kontext med tanke på Helena och Saras nätverk i New York och London.

Sara Hildén Bengtsson är kreativ chef på Open Studio Garbergs.

– Vi tycker det är spännande att arbeta med kunder som befinner sig i en förändringsprocess där varumärket behöver en förflyttning. Det handlar alltid om varumärken som vill ha fler platser att agera på.

Trion kompletterar varandra med Eva Aggerborgs kompetens i att ta fram koncept och kommunikation, Sara Hildén Bengtssons erfarenhet av att utveckla varumärken fysiskt parat med

Helena Carlbergs digitala och strategiska kunnande.

– Vi pratar mycket om att vi vill se varumärken som människor. Hur förändras personen utifrån tid, kanal och fysiskt rum. Många pratar om bryggan mellan den fysiska butiksvärlden och de digitala kanalerna, men det känns inte riktigt som att någon har löst det än.

Open Studio Garbergs har också rekryterat arkitekten Agneta Pettersson och planerar att bli ännu fler under året.

Vad är det för uppdämt behov inom handeln som gör att ni kan starta just nu?
– Den fysiska butiken har aldrig varit så viktig som nu och vi befinner oss i ett läge där många ser över den kontaktytan. Det finns en högre förväntan på att den digitala övergången ska fungera till butiken. Men vi tittar egentligen på alla kontaktytor för konsumenten, säger Eva Aggerborg.

Sara Hildén-Bengtsson.

– Många varumärken har idag en köpupplevelse som inte lever upp till kundens förväntan. Vi möter fler varumärken där den fysiska butiker ligger efter i den digitala omställningen eller tvärt om.

Garbergs såg å sin sida en plats för den nya byrån i reklambyråns nya sätt att arbeta mellan de olika dicpiplinerna som går under arbetsnamnet "Garbergs kreativa kollektiv".

Garbergs vd Joakim Landin förklarar:

– Vi kände att personkemin stämde överens och att vi delade många värderingar. Samtidigt har vi på byrån länge funderat på hur vi ska möta det ökade retailbehovet hos våra kunder där bryggan mellan den fysiska- och digitala världen blir allt viktigare. Det kändes naturligt.

Planerar ni fler byråer inom byrån?
– Ja, men inget konkret just nu. Vi tittar hela tiden på hur vi utvecklar erbjudandet mot kunden för att bli mer spännande och fånga den komplexitet som finns i dagens medielandskap. Sedan försöker vi hitta rätt personer som får driva verksamheten som entreprenörer. Det blir andra incitament än att anställa och skapa affärsområden, det har vi märkt genom Garbergs_Project. Experter som får verka inom sitt område med stor frihet har varit en modell som fungerat för oss.

Open Studio ska bli en del av hur ni jobbar framöver. Kan du utveckla?
– Internt pratar vi om en vision att vi hittar områden hos kunder där vi är i behov av att använda flera av våra kompetenser så att vi kan jobba över gränserna. Kommer man till oss ska vi se till vilka verktyg som löser problemet, det är inte deras ansvar.

Hur ser ni på att Open Studio kan jobba med andra byråer som konkurrerar med Garbergs?
– Uppdraget måste vara att hjälpa kunden. Om Open Studios kompetens efterfrågas i ett uppdrag som ligger hos en konkurrerande reklambyrå så känns det självklart att dom ska ta sig an den utmaningen. Likaså kommer vi att jobba med konkurrerande retailbyråer på vissa uppdrag. Men vår ambition är att vårt gemensamma erbjudande i längden ska vara mer spännande och skapa mer framgångsrika lösningar.