Dela sidan:

Rankingen av Näringslivets 150 Superkommunikatörer har kommit att bli ett säkert vårtecken. En kompetent jury, sammansatt av Resumé, väljer ut de personer som under ett år får äran att bära titeln "Superkommunikatör". Som vanligt utses också en vinnare, Näringslivets Superkommunikatör nummet ett. Förra året vann Azita Shariati, vd för Sodexo.

Årets jury består av Johan Såthe, chefredaktör Resumé, Tove Langseth, vd DDB Stockholm, fjolårsvinnaren Azita Shariati, vd Sodexo, Micael Dahlén, professor Handelshögskolan, Per Schlingmann, entreprenör och föreläsare, Eva Hamilton, styrelseproffs, David Orlic, Innovationschef Prime, Stefan Stern, kommunikationschef Investor, Seher Yilmaz ordförande Rättviseförmedlingen och Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges Kommunikatörer.

Förra året infördes sex olika kategorier i tävlingen, en ordning som kommer att finnas kvar även under 2017. De sex olika kategorierna är:

· Företag.

· Myndigheter & organisationer.

· Ideell sektor.

· Kultur & nöjde.

· Medier.

· Kommunikation.

Läs mer om förra årets tävling och vinnare här.

– Tack vare kategorierna fick juryn möjlighet att belöna fler starka och inspirerande kommunikationsinsatser, säger Resumés chefredaktör Johan Såthe som tror att tävlingen kommer att se lite annorlunda ut i år:

– Första jurymötet har redan ägt rum, det fanns flera idéer bland juryn vilken typ av kommunikatörer vi ska välja att lyfta fram 2017. Det känns mycket spännande att jobba med den nya juryn.

Per Schlingmann är något av en veteran i juryn. Så här säger han om varför Näringslivets 150 Superkommunikatörer en viktig tävling:
– Vi lever i ett samhälle där kommunikation spelar en viktig roll och betyder allt mer för påverkan. Kommunikation är makt.
–  För mig handlar Näringslivets 150 Superkommunikatörer om att premiera dem som utvecklar kommunikativa förmågor och använder kraften för att skapa positiv förändring för sin verksamhet och samhället. En viktig dimension är att vi inte bara utser personer som har kommunikation som huvudsyssla i sina yrken.

Vad utmärker en Superkommunikatör?
– ­En superkommunikatör är långsiktig och har förmågan att etablera samtalsämnen som andra vill prata vidare om. En superkommunikatör inser att kommunikation aldrig kan stå för sig själv, utan måste följas upp i allt agerande, säger Per Schlingmann.

Tidigare vinnare har varit Swedbanks vd Michael Wolf, Ikeas Ingvar Kamprad, Youtube-stjärnan Lisa "Misslisibell" Jonsson näringslivets främsta superkommunikatör och Azita Shariati, vd Sodexo.

Vem som står som vinnare 2017 kommer avslöjas vid ett event i slutet av april eller början av maj på Fotografiska i Stockholm.

Följ resan mot att vinnaren koras på Resume.se samt under hashtag #150superkommunikatörer.

Har du förslag på namn till listan? Twittra under hastagen ovan eller maila Johan Såthe, johan.sathe@resume.se.

 



Dela sidan: