Dela sidan:

Trumps chefsstrateg: ”Medierna ska hålla käften och lyssna”...
Donalds Trumps högra hand Steven Bannon går till kraftigt angrepp mot medierna i en intervju med New York Times
– Medierna bör vara generade, förnedrade, hålla käften och lyssna ett tag, säger han i intervjun. 
Bannon ber uttryckligen reportern att citera honom och säger sedan: 
– Medierna är oppositionen. De förstår inte det här landet. De förstår fortfarande inte varför Donald Trump är USA:s president. 
Chefsstrategen har ett förflutet som styrelseordförande för den högerpopulistiska sajten Breitbart som stödde Trump under valrörelsen. Nu hävdar han att "elitmedierna" ville att Hillary Clinton skulle bli president.
– Elitmedia fick det så fel, 100 procent fel. Det är en förödmjukande förlust som aldrig kommer att försvinna, den kommer alltid att finnas där. Det är därför ni inte har någon makt. Ni blev förödmjukade.

...och Donald Trump begärde ut bilder från invigningen
Flera medier har spridit bilder som visar att det var fler människor på Barack Obamas installation 2009 än Donald Trumps 2017. Washington Post avslöjar att den nyvalde presidenten personligen ringde chefen för National Park Service Michael T. Reynolds och bad om att få fler bilder från dagen. Syftet: Att visa att medierna ljugit om publikens storlek och att fler besökt hans tal än vad som rapporterats.

Googles vinst sämre än väntat...
Alphabet, som är Googles moderbolag, redovisade ett justerat resultat per aktie på 9,36 dollar under fjärde kvartalet. Det var lägre än marknadens förväntningar på 9,64 dollar per aktie. Aktien sjönk med nära 3 procent i efterhandeln. Trots missade förväntningar ökade vinsten med över 8 procent under perioden, jämfört med samma kvartal i fjol, till 5,3 miljarder dollar, skriver DI Digital.

...Analys: Google är en "one trick pony"
Trots alla innovativa satsningar kommer fortfarande 90 procent av Googles intäkter från annonsförsäljning, i synnerhet från den traditionella sökmotorn. Bloombergs techkolumnist Shira Ovide skriver i en analys:
"Saken är att världens näst mest värdefulla företag är en "one-trick pony" – om än den bästa som någonsin skapats". Samtidigt målar hon upp ett framtidsscenario där människor googlar allt mindre via desktop, vilket kan gynna Facebook och andra aktörer.

Fastighetsverket köpte medieträning för 110 000
TV4:s Kalla Fakta har rullat upp en mutskandal i Statens Fastighetsverk. Generaldirektören Björn Anderson sitter nu anhållen misstänkt för grov trolöshet mot huvudman. Expressen berättar att de anlitade bolaget Strategic Media för medieträning i november och december, efter att chefen Mikael Sackléen polisanmälts. Bolaget har skickat tre fakturor till Fastighetsverket på sammanlagt 108 625 kronor. En av fakturorna gäller utbildning av ledningsgruppen medan två andra fakturor rör annan personal.
– Varje år har vi utbildning för våra medarbetare i budskap och medieträning. Det ingår i vårt interna utbildningspaket. Det kör vi varje år för de som behöver, säger Hanna Lindstedt Hallsten på Fastighetsverkets presstjänst till Expressen.

Facebook vill se längre videos
Videoexplosionen i mobilen har hittills handlat mest om kortare klipp. Det vill Facebook ändra på. Nu kommer de att promota längre videos, skriver Recode. En videovisning kommer fortfarande att noteras efter blott tre sekunders tittande, men videos som håller kvar publiken under en längre tid kommer att prioriteras högre i nyhetsflödet. 



Dela sidan: