Genom en undersökning har Karlstads universitet upptäckt att 87 procent av studenterna ibland tvivlar på sig själva och sina studier. Därför har de tagit hjälp av ett antal personligheter för att peppa såväl nuvarande som blivande studenter.

Förre SVT-chefen Eva Hamilton, fotbollsproffset Kosovare Asllani, bloggaren Manfred Erlandsson, forskaren Helén Williams, universitetsprästen Hans Kvarnström och standup-komikern Josefin Johansson är några som ställt upp för att hjälpa till att stärka studenternas självförtroende.

– Självklart är det här en kampanj för att skapa uppmärksamhet och intresse för vårt universitet, men samtidigt finns det också mycket allvar i frågeställningen. Om studenterna inte tror på sig själva kommer det heller inte bli så bra. Varken när det gäller studierna eller välbefinnandet. Och genom den här kampanjen vill vi visa att vi bryr oss om våra studenter, att vi gör allt vi kan för att hjälpa dem att lyckas, säger Malin Åhs på Karlstads universitet i ett pressmeddelande.

Förutom att själv bli entusismerad av kändisarna i filmerna kan man även skicka dem till någon som man tror skulle behöva en uppryckning, samt prenumerera på sporadiska pepp i telefonen för att lite då och då få en påminnelse om att man duger och är bra som man är.

Det finns en flera saker, utöver skolarbetet, som påverkar studenternas välmående och studieresultat. Detta kommer Karlstads universitet att uppmärksamma i framtida kampanjer. I The Pep Talk kommunicerar vi vikten av att tro på sig själv. I uppföljningskampanjen som lanseras om en månad är det ett annat område som står i fokus, säger Niclas Fors creative director på Ord&Bild.

Arbetsgrupp Ord&Bild:

Niclas Fors, CD/AD
Rolf Harju, Copy
Peter Jansson Ling, projektledare/strateg
Mia Höglund, produktionsledare
Mikael Nilsson, digital designer
Fredrik Nilsson, Front end developer
John Svensson, byråproducent digitalt
Stefan Ledin, webbutvecklare
Per Grönroos, formgivning/original
Mikael Jansson, illustratör/retusch
Finn Deivert, byråproducent rörligt