Allt detta sker i en kampanj som släpps samband med lanseringen av filmen "The LEGO Batman Movie". Bakom initiativet står Wicked Society tillsammans med Warner Bros. Pictures.

LEGO Batman är känd för att alltid använda sig av den senaste tekniken och trenderna för att stoppa mörkrets krafter. Nu ses han använda samma strategi för att fånga vår uppmärksamhet i sociala medier inför premiären den 10 februari.

Lagom inför Alla Hjärtans Dag så letar LEGO Batman efter drömdejten i appen Tinder. Som den gentleman han är så skriver han i sin profil att han alltid rockar svart, betonar att Robin inte är hans son och att om du är kompis med Superman kan du swipa vänster direkt.

– Sociala medier handlar om transparens för varumärken och i mångas ögon blottar du dig som mest i en app som Tinder. Vi är vana vid att se Batman på den stora skärmen men i lanseringen för filmen så låter vi alla fans komma honom lite närmare inpå vardagslivet för att skapa buzz kring filmen, säger Robin Årman medgrundare av Wicked Society i ett pressmeddelande.

Uppdragsgivare är Warner Bros. Pictures och Wicked Society har skapat allt innehållet som distribueras i filmbolagets sociala medier och på kampanjkonton som i fallet för Tinder. Kampanjen bygger på att skapa igenkänningshumor för alla åldrar för att uppmuntra till organisk spridning i sociala medier.

Utöver Tinder så har man valt att anamma andra heta trender i sociala medier så som memes. Man har iscensatt några av det senaste årets mest populära memes med LEGO Batman där vi bland annat ser hans take på det virala fenomenet "Evil Kermit".

– 2017 är det viktigare än någonsin att skräddarsy sitt material efter plattformen det publiceras i. Det går inte att kopiera och klistra in samma utförande i alla kanaler. Det handlar om att förstå målgruppen och att spegla deras beteende i respektive kanal som i fallet för LEGO Batman, säger Jonathan Liedman på Wicked Society i en kommentar.