Tolv timmar. Så mycket tid tillbringar den genomsnittliga unga kvinnan i sociala medier, varje vecka. Och det är ingenting att bli förfärad över, det är bara så det ser ut. Det som faktiskt är läge att bli förfärad över är innehållet den här unga kvinnan möts av när hon är online. Enorma mängder av sexistiska annonser och sexistiskt innehåll, ofta förklätt i kommersiella budskap, men ibland inte ens det.

Vi utsätts för så mycket nedvärderande innehåll att de flesta av oss har blivit blasé och kanske inte ens orkar bry oss längre. Skickar man in en ensam anmälan till Facebooks support får man efter någon timme svaret oftast att "bilden inte bryter mot några community-regler" vilket ökar känslan av maktlöshet och spär på utmattningen som gör att man inte bryr sig.. när en bild där en macho, skäggig, rik, muskelman tar en kvinna iklädd bikini mellan benen och bildtexten lyder "when you are famous they let you do it" ändå anses uppfylla reglerna behöver vi tillsammans göra något åt det.

Det finns en lösning. Men kräver att man förstår hur Facebook fungerar. Det är ett företag som är måna om hur användarna upplever miljön men styrs utifrån data. Alltså måste vi nörda ner oss, så nu får ni koncentrera er ordentligt;

När man köper annonsering på Facebook gör man det genom en automatiserad realtidsauktion via ett self serve-system som Facebook tillhandahåller. Om varumärke X går med en reklamkampanj hänger en stor del av kampanjens framgång på hur väl den mottas av den valda målgruppen. Om personerna i målgruppen svarar på annonserna med gillamarkeringar, kommentarer och delningar bidrar det till ett högre totalbud i auktionen. Kampanjen kommer då att vinna fler budgivningar, nå fler människor inom målgruppen och därför också att bli billigare för annonsören. Detta innebär alltså att det som användare gillar får ökad spridning.

Under tiden kampanjen är live har man obegränsad tillgång till en stor mängd data som, om man tar sig tiden att analysera den, visar på hur målgruppen interagerar med annonserna. I stora drag betyder det att man under kampanjens gång får reda på hur relevant annonsen är, genom att se om målgruppen har interagerat med den alls.

Låt säga att målgruppen som varumärke X inte interagerar med annonserna alls – då blir totalbudget lågt och annonsen visas mindre och blir dyrare för annonsören. Men det finns ett tredje alternativ. Målgruppen kan också interagera negativt med annonsen genom att anmäla den till Facebooks support. Något som påverkar totalbudet i auktionen mycket negativt. Med ett lågt totalbud förlorar kampanjen fler budgivningar, visas därmed för färre personer ur målgruppen och blir därmed dyrare för annonsören.

En anmälan av en reklamannons till Facebooks support tolkas alltså av relevansalgoritmen som att målgruppen inte vill se innehållet. Annonsen visas därför mindre och kan, om det kommer in tillräckligt många anmälningar, till och med stängas ner.

Annonsrådet är en Facebook-grupp som för några veckor sedan föddes ur just ovan insikter. Vi är redan över 4000 tjejer som varje dag engagerar oss i att få sexistisk annonsering och sexistiskt innehåll nedtaget från sociala medier. Att vi är så många, i kombination med insikterna kring Facebooks relevansalgoritm, är det som ger oss den genomslagskraft vi behöver.

Vi har redan fått inlägg från några av de största sociala medieprofilerna i hela världen nedtagna, och företag vars annonsering lyfts i Annonsrådet hör ofta av sig inom loppet av några timmar. Och det är ju trots allt Facebook själva som ger oss den här möjligheten, chansen för stora grupper av människor (säg folkrörelser, om man så vill) att slå tillbaka. Att lösa samhällsproblem. 

Amanda Oxell
Initiativtagare Annonsrådet och sociala medier-strateg på Maxus