Dela sidan:

Det är källor till BBC som uppger att Lord Rothermere, vars familj äger Daily Mail, har sagt till tidningens chefredaktör Paul Dacre att den dåvarande premiärministern David Cameron föreslog att chefredaktören skulle få sparken. Det rapporterar BBC's Newsnight.

Daily Mail var en av de tidningar som ropade högst efter ett brittiskt EU-uträde inför folkomröstningen den 23 juni i fjol. Paul Dacre och David Cameron hade ett möte i premiärvinisterns våning på Downing Street den 2 February 2016. Detta var dagen efter David Cameron planer på att omförhandla Storbritanniens EU-medlemskap för att avvärja en Brexit-omröstning tillkännagavs.

Där skulle David Cameron lobbat för att få Paul Dacres stöd, vilket inte gav något gehör. En av David Camerons talespersoner förnekar att detta möte ska ha ägt rum. 

Senare följande månad berättade en källa för Paul Dacre att David Cameron försökte övertyga Lord Rothermere att sparka honom. När redaktören fick denna information ska han ha blivit rasande och mer övertygad om att tidningen skulle jobba för Brexit.

I juli, efter folkomröstningen och David Camerons avgång ska ägarfamiljens Lord Rothermere personligen ha berättat för redaktören om trycket från premiärministern.

En talesperson för Lord Rothermere vill inte förneka uppgifterna, skriver The Guardian.  



Dela sidan: