Dela sidan:

För ett drygt år sedan värvades Emilie Ebbis Roslund som journalist och krönikör på Omtalat. Hon tog även med sig podden "Singelrådet" som tidigare låg hos Nöjesguiden. Hos Expressen blev hon en profil, främst i frågor om sex och samlevnad. Tidigare i vintras livesände hon exempelvis ett besök hos gynekologen för att uppmuntra fler att gör cellprovning.

Men sedan en vecka tillbaka återfinns hon hos Breaking News redaktion. Inför varje program i Kanal 5 sänder hon live på Facebook och pratar med gästerna. Tanken är att väcka intresse och locka över tittare till den ordinarie sändningen. 
– De satsar på sitt sociala medier-innehåll. De vill ha en person som ska vara ansiktet utåt för de kanalerna, främst Facebook, säger Emilie Ebbis Roslund om sin nya roll.
– Jag har länge velat satsa mer på tv. Och Facebook Live är ett väldigt speciellt format. Det känns som att man får möte publiken på ett helt annat sätt. Live-tv är en sak, men nu gör jag ett program tillsammans med de som tittar. De kan ställda frågor och säga vad jag ska göra mest gästerna. Jag gillar att göra innehåll som skapas i stunden och planerar ingenting i förväg.

Om tiden på Expressen säger hon:
– Jag lärde mig mycket där. Men jag kände att jag stod i ett vägskäl. Antingen skulle jag jobba vidare där eller att satsa på min egen profilering. På Expressen var jag visserligen anställd som reporter och profil, men det fanns inte så mycket annat jag kunde göra i den rollen.
– Nu är jag anställd av ett produktionsbolag och får jobba för vem jag vill. Jag kan göra min podd Singelrådet och ska börja skriva för Nöjesguiden igen. Jag kan kombinera olika slags jobb på ett helt annat sätt än när man anställd på Expressen. Där får man inte göra något utanför deras plattform utan chefernas godkännande. Det är en byråkrati som inte går ihop med vad jag vill göra.

Var det det som fällde avgörandet att du lämnade?
– Ja, samtidigt var det gemensamt beslut att jag slutade. Jag hade varit tydlig med att jag ville göra saker på andra ställen och fick mycket förfrågningar. Sen kom Breaking News in i bilden samtidigt.

Hur var resan med Omtalat?
– Det har varit jättekul att testa. Jag var ansvarig för Snapchat-kontot och såg till att vi fick in flera tusen nya följare. Men utifrån den profilering jag har, och de ämnen jag gillar att rapportera om, når inte Omtalat min primära målgrupp. Den når jag bättre via Nöjesguiden och andra plattformar.

Arbetet med Breaking News varar i åtta veckor. Vad som händer därefter är inte klart. Emilie Ebbis Roslund säger att hon vill satsa mer på programledandet, och att det eventuellt kan dyka upp sådana uppdrag framöver. Utöver det har hon byggt upp en egen plattform på Instagram och Facebook.
– Jag får mycket förfrågningar om samarbeten och sponsring i sociala medier. Men jag är journalist i grunden och vill fortsätta programleda.



Dela sidan: