Dela sidan:

Pris, målgruppsanpassning, uppföljning, strategiska och kreativa leveranser. För kunder som ska välja en ny byrå finns det flera olika aspekter att utvärdera. Men det senaste halvåret har Gunilla Bergh sett att allt fler kunder efterfrågar en värdegrund hos byråerna.

– En anledning till det är att många företag jobbar intensivt med sitt medarbetarvarumärke. Man vill också vara en aktör som gör vettig skillnad i samhället i stor och allt oftare blir vald efter en tydlig värdegrund som konsumenterna kan ställa sig bakom. Därför blir reklamköparna också väldigt medvetna om att deras partners behöver ett starkt sådant, säger hon och fortsätter:

– Men det är få byråer som skriver ner sin värdegrund, ännu färre jobbar efter den.

Hur kan man som kund säkerställa att byrån verkligen jobbar efter sin värdegrund?
– Det är sådana som jag som ska utvärdera det. Står det exempelvis i värdegrunden att de jobbar med jämställdhet och mångfald, måste de också visa det. Då intervjuar jag byråledningen, kunder, medarbetare och personer som har slutat arbeta på byrån för att sedan göra en bedömning.

Mer om byråers värdegrundsarbete i veckans utgåva av analysbrevet Resumé Insikt Kommunikation.


Dela sidan: