Dela sidan:

Flera filmer förespråkade tolerans
Öppet politisk reklam under Super Bowl brukar inte vara en hit. Inför den 51:a upplagan av evenemanget var Budweisers film som tog upp en immigrants tuffa tid i USA en stor politisk snackis. Detta utan att öljätten hade velat tajma Donald Trumps dekret om inreseförbud för människor från sju i huvudsak muslimska länder.

Budskapet från Airbnb var däremot avsiktligt. Den 30 sekunder långa reklamfilmen visar ansikten på människor av olika raser, kön och åldrar med en text som lyder: "Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vem du tillber, vi hör ihop".Airbnb:s grundare Brian Chesky meddelar på Twitter att företaget kommer att donera 4 miljoner dollar under fyra år till en internationell flyktingorganisation.

Filmen var en av många som bar budskapet tolerans och multikulturalism.
Byggvaruhuset 85 Lumbers reklam vände sig ännu tydligare mot Donald Trump och den mur han planerar att bygga längs den mexikanska gränsen. Annonsören fick först nobben av Fox för sitt invandringsvänliga budskap, vilket gjorde att de 90 sekunderna delades upp i tre spotar. Filmen visade en mor och en dotter som tog sig genom en öken för att nå USA. Där fanns en uppmaning till tittare att se resten av reklamen på nätet, där en fem minuter lång version av filmen visas. Här når de två fram till en mur som inte går att komma över. Filmen hyllas av AdWeek som den bästa från årets upplaga av Super Bowl.


Lady Gaga och drönarna
I natt var det Lady Gagas tur att förvalta halvtidshowen i Super Bowl som sponsras av Pepsi. Många tittare hade väntat sig ett politiskt budskap, inte minst med tanke på att artisten tydligt stödde Hillary Clinton i presidentvalet. När Donald Trump vann twittrade hon att han gjort det genom att blidka "rasistiska, intoleranta amerikaner".

Artisten har också skrivit att han är "en av de största mobbarna vi någonsin har sett" I stället blev det en sprakande show där hon avslutningsvis dök hon av scenen, efter en fotboll, med en Lady Gaga-variant av fotbollsspelarnas axelskydd som kläder. Showen hyllas i dag stort i internationell media.

En annan spektakulär händelse var de 300 drönarna som dansade bakom Lady Gaga. De kallas "Shooting Stars" och har tidigare använts under Disney Worlds shower. Drönarna blixtrade och sken, fölll och samlades till en amerikansk flagga. Bakom showen stod teknikpartnern Intel. Mer går att läsa på Techcrunch och Wired

 

Varumärket hyllade Tom Brady efter den osannolika comebacken...
New England Patriots lyckades vinna mot Atlanta Falcons efter en osannolik rekordvändning. Matchens spelare blev quarterbacken Tom Brady som därmed vann sin femte Super Bowl. Sportvarumärket Under Armour hade med hjälp av Droga 5 tagit fram en hyllning till stjärnan där fansen förklarar vad som är speciellt med stjärnan.

...Och hjälten själv spelade in en film om att vinna... innan matchen!
Tom Brady har uppenbarligen det självförtroende som krävs inom idrotten. Innan Patriots seger filmade quarterbacken en reklamfilm för
Shields Health Care där hans fyra Super Bowl ringar är inlåsta i en skåp för skydd. När personalen frågar om det är alla säger han skämtsamt "tills vidare."

I Snickers livefilm gick allt fel – med flit
En stor förväntan inför Super Bowl byggdes upp kring Snickers livefilm, den första i historien. I filmen från BBDO New York ses Girls och Star Wars-skådisen Adam Driver på en filminspelning där allt går snett, eftersom han är hungrig.


Här är reklamfilmerna som sågas
Business Insider har tagit fram en lista på de fem varumärken de anser förvaltade de dyrbara sekunderna i rampljuset sämst. I konkurrens med Weather Techs distanslösa reklamfilm med det polariserande budskapet "Made right, in America" är T-Mobiles film med Justin Bieber den som får sämst betyg av redaktionen. Operatören spenderade rekordhöga 30 miljoner dollar i årets upplaga.



New York Times planerar Sverigelansering
New York Times chefer var i Stockholm förra veckan för att undersöka intresset för tidningens material på den svenska marknaden. De träffade chefredaktörerna för Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet och diskuterade samarbeten. Primärt vill New York Times sälja betalda digitala abonnemang i paket tillsammans med de svenska tidningarnas betalabonnemang. Det skriver Medievärlden Premium.

Miley Cyrus hyllar Sverige och Isabella Lövin
Vice statsministern Isabella Lövin blev en världsnyhet med sin Trump-passning i fredags. Popstjärnan Miley Cyrus hyllar bilden av den miljöpartistiska politiken omringad av kvinnor och har lagt upp den tillsammans med texten: "Se och lär Amerika!", på Instagram.

Take note America!!!!! #Environment #Education #HealthRightsandCare #HumanRights

Ett foto publicerat av Miley Cyrus (@mileycyrus)



Fredrik Virtanen kritiserar Opinion Live
Resumé har tidigare berättat om hur fyra personer, bland dem Marcus Birro och Daniel Suhonen, ska börja videoblogga för SVT Opinion. Aftonbladets Fredrik Virtanen stämmer inte in i kritiken om klickjakt, men han är kritiskt till att alla fyra bor i Stockholm. Enligt Fredrik Virtanen är majoriteten av programmet Opinion lives gäster från Stockholm, trots att det spelas in i Göteborg. "Vitsen med regional tv är att låta regionala röster höras" skriver han. Det är viktigare än någonsin när det ofta talas om "storstadsetablissemang" mot "vanligt folk på landsorten." Lösningen? Överväg stockholmsförbud, tycker Virtanen: "Bort med nollåttorna! Eller flytta programmet till gästerna."



Dela sidan: