Dela sidan:

Lotta Lundgren lämnade reklambranschen och jobbet som copywriter för tio år sedan för att satsa på en karriär som matskribent. Hon blev sedermera känd för den breda allmänheten genom tv-succéer som "Landet Brunsås" och "Historieätarna", vars sista säsong sändes i höstas. Nu blir hon alltså ansiktet utåt för Coops nya reklamkoncept, framtaget av reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Kampanjen inleds med en introduktionsfilm som berättar om livsmedelsjättens ambition och kundlöfte och följs sedan av nya matlagningsfilmer varje vecka. I konceptet tar Lotta Lundgren själv fram recept för fyra personer som inte får överstiga en kostnad på 80 kronor. Kalkylen är baserad på genomsnittspriser på Coop och Coop Konsum.

Dessa filmer kombineras med 10-sekunders utbudsfilmer. Med filmerna vill Coop slå ett slag för prisvärda vardagsmiddagar, rikta sig till barnfamiljerna och göra lättare för dem att samlas vid matbordet och äta god mat tillsammans.

– Jag tar vardagsmaten på stort allvar. Livet består av så väldigt många vardagar. Middagen är den tid på dagen man möter de man lever med. Med filmerna vill jag göra vardagsmiddagarna både godare, mera prisvärd och lite roligare, säger Lotta Lundgren.

Filmerna kommer att visas som i reklaminslag på tv och digitalt. Både recepten och rätterna finns tillgängliga i butik och på Coops hemsida coop.se. Allt kampanjmaterial kommer att samlas på kampanjsajten.

Missa inte Resumés helgintervju med Lotta Lundgren på lördag där hon berättar om varför hon tackade ja till att bli Coops reklamansikte, tiden i reklambranschen och det nya hemliga tv-projektet.

 


Dela sidan: