Dela sidan:

Aftonbladet har under många år burit den digitala ledartröjan bland de svenska medierna. Nu återspeglas det också i det ekonomiska resultatet. Under det fjärde kvartalet förra året passerade nämligen de digitala intäkterna de som kommer från papperstidningen. 

Onlineintäkterna uppgick under kvartalet till 257 miljoner kronor, att jämfört med 248 miljoner från offline. Under motsvarande kvartal i fjol såg fördelningen ut 229 online/276 offline. Först med att uppmärksamma detta faktum var Journalisten.

LÄS MER: Schibsted Sveriges vinst över miljarden

Under helåret 2016 var print fortfarande större än digitalt för tidningen. Aftonbladets totala offlineintäkter uppgick till 1045 miljoner kronor jämfört med 888 miljoner från online. Ebitda-resultatet ökade mariginellt, både sett över hela året och det sista kvartalet. 
– Det strukturella tappet i print fortsätter, precis som för övriga branschen. Under året har vi optimerat printorganisationen, för att få ökat fokus på produkten och affären. Den digitala tillväxten är fortsatt stark, främst driven av mobil och TV online, kommenterade publisher Sofia Olsson Olsén bokslutet tidigare i dag.



Dela sidan: