Dela sidan:

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har arrangera Stora Annonsördagen sedan 2002. Nu byter det namn och format till AdDay. Den 11 maj arrangeras den på Urban Deli. Tanken är att det ska bli en arena där branschen inspireras och lär sig av svenska succéhistorier. Redaktör för dagen är Ulf Skarin, tidigare chefredaktör och numera creative director för Veckans Affärer.
– Sverige är världsledande när det gäller att producera kreativa kommunikatörer. På AdDay kommer vi att ge plats på scenerna för de mest framgångsrika av dem, dels de som gör succé internationellt och dels de som skapar världsframgångar från hemmaplan, säger Ulf Skarin i ett pressmeddelande.

Stora Annonsördagen har tidigare anordnats på Grand Hotel och Münchenbryggeriet. AdDay hålls på Urban Deli på Sveavägen. Sveriges Annonsörers marknadschef Ulf Hermansson Samell vill inte beteckna det som en nedskalning jämfört med tidigare år. 
– Nej, verkligen inte. Men vi gör om konceptet och i den förändringen ändrar vi namnet också, säger han.

Ambitionen med det nya formatet är att ersätta föredragshållarna med inspiratörer. 

Varför byter ni namn till "AdDay"?
– Det reflekterar bättre hur det ser ut i dag. Engelska "advertising" är ett väldigt bra ord, bättre än "annonsör". Det finns ingen riktigt bra svensk motsvarighet. 

Reklam?
– Inte riktigt det heller. 

Handlar det om att sätta en mer internationell prägel? 
– Vi håller på att forma programmet. Vi gör väldigt mycket bra i Sverige som också exporteras. Vi blir mer allt mer gobala och digitala. Gränserna suddas ut. Det nya namnet reflekterar dagens kommunikationslandskap.



Dela sidan: