Dela sidan:

Nyhetsbolaget bildades år 2012 genom en utbrytning av verksamheten från TV4. Året därpå tog Åsa Tillberg Widell över som vd. Sedan dess har en resa mot svarta siffror pågått. Dessutom har de fokuserat på att dra in flera nya produktioner vid sidan av grundbeställningen från TV4 (Nyheterna, Nyhetsmorgon, Kalla Fakta och Malou efter tio).

2015 gjorde bolaget en liten operativ vinst. Den ökade något till cirka en miljon kronor, berättar Åsa Tillberg Widell. Den sammanlagda omsättningen ökade något till cirka 460 (444) miljoner kronor. Men dessa siffror är inte särskilt intressanta att tala om, hävdar hon. 
– Det är viktigt att skilja på grundbeställningen från TV4, som sker till självkostnadspris, och de andra produktionerna vi gör. Intressant är att vi på kort tid byggt upp en ordentlig omsättning som produktionsbolag på en kommersiell marknad. 2014 låg den omsättningen på 15 miljoner, sedan 35 miljoner 2015 och 56 miljoner i fjol. Trots att budgeten låg på 45 miljoner.

LÄS MER: C More går med storförlust

Bland de externa produktionerna återfinns "Tunnelbanan" och "Fest med Bindefeld" i Kanal 5 och "Stjärnkusken" i TV4. Nyhetsbolaget har jobbat hårt med att sälja in nya format de senaste åren. Nu vill de göra projekten mer lönsamma. 
– Vi kommer inte att fokusera så mycket på tillväxt, utan det handlar mer om att förbättra lönsamheten, säger Åsa Tillberg Widell.

Hur ska ni öka lönsamheten?
– Det handlar mycket om att få ombeställningar, att vi gör fler säsonger av samma produktion. Vi är på god väg eftersom vi redan är inne på säsong två av många program. Produktionsbolagsbranschen är väldigt konkurrensutsatt med låga marginaler. Men vi nöjer oss inte. Det finns ingen mening med att harva runt med väldigt låg vinstmarginal i längden.

Hur ska ni sticka ut från mängden i det avseendet?
– Jag tror att vi har en stor konkurrensfördel av den trovärdighet som våra stora journalistiska program har. Vi är ett produktionshus med kompetens som inget annat produktionsbolag har. Därför kan vi ta betalt.

Ni har tidigare pratat om att göra mer branded content. Hur det med den satsningen?
– Vi ser en ökande efterfrågan på rörlig produktion och vi kommer att göra en satsning det här året. Men det kan vi berätta mer om om några veckor.



Dela sidan: