Dela sidan:

Trenden med så kallade influencers har växt kraftigt de senaste åren. Mot betalning marknadsför företag sitt varumärke i välkända profilers sociala medie-inlägg och bloggar. Branschen har stundtals kritiserats för att många aktörer inte agerat transparent.
Den före detta simmerskan och träningsprofilen Emma Igelström är en av de som profilerat sig mot en träningsintresserad målgrupp. Med eget företag, uppdrag för researrangören Apollo och en satsning mot Ironman har hon lyckats bygga upp en följarskara. I sitt Instagram-flöde postar hon ofta bilder från sina uppdrag till sina 55 000 följare. Frågan är dock hur många av dem som är riktiga fans.

Enligt verktyget Followercheck, som går igenom ett kontos följare och enligt bestämda parametrar avgör om de är köpta, är 23 359 av de 55 000 följarna fejkade. Igelström hade så sent som den 27 december 2016 endast 34 000 följare.

Daniel Troyse, head of influencer på Tailsweep, menar att ökningen är stor men att den mycket väl kunnat ske organiskt. Influencernätverket Tailsweep hade tidigare ett avtal med bloggportalen Healthyliving, där Igelström hade en blogg. Men det är uppsagt sedan några månader tillbaka.

– För att ett samarbete ska funka ska det vara gynnsamt för båda parter. Det kände vi inte att det var, säger Daniel Troyse.

När Resumé når Emma Igelström befinner hon sig på träningsläger i Spanien. Hon förnekar att hon skulle köpt följare till sitt konto.

– Jag är jättedålig på det tekniska och har ingen aning om vad som hände. När jag för några veckor sen såg att jag hade fått en massa konstiga följare stängde jag mitt konto och tog kontakt med Instagram.

Efter intervjun postar Emma Igelström en bild i sitt Instagram-flöde. I bildtexten skriver hon:

– Fick frågan idag om jag tjänar pengar på min Instagram. Det gör jag inte. Har aldrig fakturerat en krona för mina inlägg men värnar om mina samarbetspartners. Skulle det någon gång vara ett samarbete i framtiden så kommer jag vara tydlig med det.

Igelström hävdar att hon aldrig haft något influencer-avtal med något kommersiellt bolag, varken på Instagram eller sin blogg. Daniel Troyse på Tailsweep menar dock att man samarbetat med henne tidigare.

– Tailsweep har sedan länge brutit avtalet med Emma, men under tiden vi hade avtal med Healthyliving hjälpte vi henne med sponsrade inlägg på bloggen.

Emma Igelström har även ett samarbetsavtal med skoföretaget Saucony. Resumé har talat med en person på bolaget som jobbar med varumärkets kommersiella samarbeten. Hon hävdar att Saucony har ett samarbete med Igelström, men att det inte innefattar exponering i sociala medier. Efter intervjun när personen får se sina citat vill hon inte längre medverka i artikeln.



När Resumé återkommer med exempel på Instagram-inlägg där Igelström lottar ut Saucony-skor (se exempel ovan) bland de som börjar följa Saucony slutar hon att svara.

Andra varumärken som Igelström exponerar i sitt flöde är Mercedes-Benz och Apollo. Apollo menar dock att man inte heller betalar för exponering i Igelströms kanaler.

Linda Hörnfeldt, vd på organisationen Influencers of Sweden, menar att det generellt pratas för lite om köpta och fejkade följare i branschen.

– Problemet är relativt utbrett men det är inget det pratas om internt i branschen. Alla vill att andra ska tro att ens följare är riktiga, men egentligen är det meningslöst. Det är som att söka jobb med ett förfalskat CV.

Linda Hörnfeldt menar att det förmodligen inte är olagligt att använda sig av köpta följare, men att det däremot är oetiskt.

– Grundproblemet är att det undergräver trovärdigheten, och tappar man den har man i längden heller ingen affär. Det ska man fundera på om man köper följare, det kommer bita en i röven.


Dela sidan: