IKEA tar hem förstapriset för sitt koncept "Där livet händer", ett koncept som hyllats av en rad internationella medier. "Där livet händer" är producerad av byrån Åkestam Holst. Konceptet försöker fånga oglamorösa ögonblicksbilder från vår vardag. Bråk med tonårsdöttrar, varannan vecka-boende och förälskelser. Stunder som kan vara jobbiga men likväl formar våra identiteter, och på ett smart sätt visa hur närvarande IKEAs produkter är.

"Att fånga verkligheten i den artificiella sitaution som är en produktplåtning är synnerligen inte lätt. Vinnaren åstadkom det, utan att för den skull sänka produkten." löd juryns motivering.

– Vi har fokuserat på det faktum att vi är det företag som bäst känner det svenska folkets vardag. Vi ville visa att man inte alltid tänker på att IKEA-produkter ofta finns med för att lösa ens vardag. Det gäller inte bara rent funktionella lösningar utan även emotionella, berättade Mark Ardelius.

Enligt pristagarna var en av de viktigaste nycklarna att fotografen Björn Terring tidigt kom in i projektet och var med och utvecklade konceptet tillsammans med Åkestam Holst.

 De övriga nominerade i kategorin var ICA och Björn Borg. 

"Där livet händer"
Uppdragsgivare: IKEA
Byrå: Åkestam Holst
Fotograf: Björn Terring
Arbetsgrupp:
Creative Director: Magnus Jakobsson.
Art Director: Jesper Holst/Michal Sitkiewicz.
Copywriter: Mark Ardelius/Rickard Beskow.
Projektledare: Kjell Månson.
Produktionsledare: Agneta Oppenheim.
Grafisk Formgivare: Sara Bellafesta.
Fotograf: Björn Terring/Camera Link.
Production designer: Malin Sköld/eye