Dela sidan:

Regi har i en parallell branschstudie till ”Årets Byrå” frågat Sveriges byråledare hur de upplever konkurrenssituationen när det kommer till andra typer av aktörer och uppdrag från landets köpare av kommunikationstjänster. På frågan om de ser en ökad konkurrens från andra typer av konsultföretag svarar 68 procent ”ja”.

Främst kommer konkurrensen från konsultföretag inom management, strategi och affärsutveckling. Även mer renodlade it-konsulter uppges knipa mer uppdrag, inte minst då behoven av digital kompetens och komplexitet ökar.

– Byråledarna uppger bland annat Accenture och Deloitte och andra aktörer inom management, strategi och affärsutveckling som exempel, säger Pia Grahn, nytillträdd vd på Regi.

LÄS MER: Reklamreportern som blev byrå-vd - nu sluter Pia Grahn cirkeln

Konkurrensen ökar också inom kommunikationsbranschen, över disciplingränserna. Här ser landets pr-byråer ut att vara de stora vinnarna. På frågan om byråledarna ser andra byråer ”inkräkta på deras domäner” svarar 88 procent ja.

Majoriteten av de som svarat ja uppger att det främst är pr-byråerna som vinner nya uppdrag ”över disciplingränserna”. Även reklambyråer uppges ta uppdrag över disciplingränserna mer och mer.

– Men det är främst flera av landets pr-byråer som har breddat sitt erbjudande med en bredare palett av kommunikationstjänster och därmed är de också med och tävlar om fler uppdrag, säger Pia Grahn.

Årets Byrå går av stapeln den 21 februari på Münchenbryggeriet i Stockholm. Galan föregås seminariet ”Framtidens Byrå”, som Regi genomför ihop med Resumé.


Dela sidan: