Dela sidan:

ÄNTLIGEN! Nu har Resumé tagit steget till att bli månadsmagasin! Jag är övertygad om att det är rätt väg att gå för oss.
Huvudanledning till formatbytet från tabloid till magasin är lika enkel som självklar: Papperstidningen är inte längre Resumés huvudkanal för att distribuera nyheter. Men den gamla tabloiden var i grunden byggd för just detta ändamål. Därför är det logiskt att produktutveckla tidningen till ett format som inbjuder till analys, fördjupning och långläsning.
Här berättar jag om hur vi tänkt när vi skapade nya Resumé.
Här hittar du vimmelbilder från Resumés release för nya magasinet:

Vi spelade också in en film från releasefesten, se den här.

***
Så här ser Resumés nya värld ut:
· Nyhetssajten, www.resume.se – Där hittar du alla nyheter från medie- och kommunikationsbranschen. Plus branschens alla nya jobbannonser.

· Resumé Insikt. Ett digitalt analysbrev som finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation.

· Månadsmagasinet Resumé, med ambitiösa intervjuer, analyser och reportage. I prenumerationen ingår ett av Resumé Insikts digitala analysbrev.

Som prenumerant får man nu alltså mer av Resumés bästa journalistik än någonsin. Och var prenumererar man då, undrar vän av ordning?
Jo, det gör man här!
(Glöm inte att bra chefer tar notan för arbetsmaterial!)

I Resumés värld ingår också våra tävlingar, konferenser och frukostträffar.
Nästa vecka kan du välja mellan två av våra arrangemang. Tisdagen den 21 februari söker vi svaren på vad som kommer att utmärka framtidens byrå. Vi börjar med lunch och kör fram till klockan fem. Bland annat kommer Coops marknadsdirektör Björn Larsson berätta om livet efter syftesdriven kommunikation.
Anmäl dig här.

Onsdag morgon nästa vecka ska KIT:s grundare Peder Bonnier tala hur man bygger en datadriven kultur i en organisation som domineras av journalister. Jag har hört Peder Bonnier prata många gånger, det är alltid inspirerande och intressant.

Anmäl dig här om du vill säkra en plats på frukosten.

Det senaste tillskottet i Resumés värld är vår satsning på utbildningar, Resumé Akademi.
Läs mer här.

Har du idéer vad vi borde göra för utbildningar? Ta kontakt med Magnus Norrman. Du når honom på den här adressen: magnus.norrman@bbm.bonnier.se

***

Tack alla ni som kom på Resumés release för nya magasinet! Jag vill rikta ett särskilt tack till Sveriges bästa magasinsmakare genom tiderna, Amelia Adamo, som tog sig tid att ge mig och oss bra feedback på hur vi kan utveckla nya magasinet vidare.
Hon tyckte att reportaget om polisens varumärke var bra, liksom artikeln om hur kommunikationsbranschen ska förhålla sig till den allt mer flytande sanningen. Amelia tyckte att vi kunde vässa vår bakvagn, materialet långt bak i tidningen alltså. Hon tyckte också att vi borde ha fler vimmelbilder. Och hon vidare att ett nytt magasin brukar hitta sin form vid nummer tre ungefär.
Det känns stort att få bli namn-droppad i Amelias blogg:
Läs den här.

Här är innehållet i nya magasinet.

Och gör som Amelia Adamo du med, berätta för mig vad som var bra och vad vi kan göra bättre!

***
Här är veckans artiklar i Resumé Insikt som gör dig smartare!
MEDIA 
MARKNAD 
KOMMUNIKATION 
Teckna en prenumeration här.

I förra veckan rekommenderade Mediepoddens Emanuel Karlsten den danske medieanalytikern Thomas Beakdal som något av geni. Det är bara att hålla med. Och du läser honom med fördel i Resumé Insikt Media.

***
En person mailade mig i veckan och ansåg att ha fejkade följare till sina sociala medie-kanaler är "värre än doping". Det är att kanske att ta i, men det är ett reellt problem om man vill bedriva seriös influencer marketing.
Läs mer om hälsoprofilen Emma Igelströms fejkade följare här.

***
Resumé delade i veckan ut priser till Årets bästa reklambild. Här är vinnarna.
Hives-fotografen Göran Broberg var rolig under prisutdelningen. Varje gång han berättade vad någon i The Hives hade sagt pratade han dalmål.

***
Jag har träffat och intervjuat finansmannen Mats Qviberg flera gånger, han är verkligen en fascinerande människa. Att han nu verkar satsa på att bygga upp ett medieimperium är intressant. Han började med Realtid och köpte sedan Metro. Jag är övertygad om att han inte har shoppat färdigt och har en större plan för hur allt ska hänga ihop. Jag gissar att Göteborgs-Posten, Affärsvärlden och Breakit står på den lista av medier han skulle vilja köpa.

Mats Qviberg har intervjuer sagt att han vil bygga upp ett svenskt Bloomberg, om det är det hållet han sedan verkligen vill gå får vi se. Med tanke på sin frispråkighet och starka åsikter återstår också att se om han kan avstå från att låta sin personlighet och åsikter färga de medier han äger.

Det är möjligt att Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson har rätt i sin analys att Mats Qviberg köper medier "för att han tycker det är billigt och för att han kanske inte förstår komplexiteten i affärsmodellerna"
Men Q är ingen dumskalle, det behövs också nya perspektiv för att utveckla mediebranschen. Det ska bli mycket intressant att se vad Mats Qvibergs nästa drag blir. Läs mer här och här.

***
Micael Dahléns show Kaoslogi på Scalateatern var grymt bra. Ta chansen att se den!

***
Jag älskar Resumés nya logga. Den är skapad av Daniel Låftman och Per Boström på byrån Content Innovation. Det är moderniserad variant av en äldre Resumé-logga.
KIT:s medgrundare Fredrik Strömberg sågade den på twitter med orden "Resumés nya logga ser ut som typsnitts-substition i browsern. Wow."

***
Pr-profilen Simon Strand debuterar som krönikör i magasinet Resumé. Han kommer i varje nummer recensera medie- och kommunikationsbranschens favoritställen, främst krogar. Simon Strand publicerade sitt uppslag i Resumé på sitt Instakonto, man fick läsa om man lovade att swisha tre kronor till mig (det har hittills gett mig sex kronor).
Tack för bra jobb Simon! Men affärsmodellen med swish på Insta verkar inte superstark.

***
Både TS och KIA-index har drabbats av flera tunga avhopp den senaste tiden. Att det blir allt svårare att jämföra mediers räckvidd och effekt är en tråkig utveckling. För att mediebranschen ska kunna utvecklas som helhet behövs gemensamma valutor. Som det är nu vill allt fler aktörer skapa egna verktyg, som lyfter just det specifika mediets styrka. Det är lätt att förstå varför, men för branschen som helhet är det här en negativ utveckling.

***
Veckans näst bästa tv-upplevelse: PSG:s kross av Barcelona i Champions League. Jag är kär i Marco Veratti.

***
Ni som inte älskar Resumés logga: Ge den en chans, den kommer att växa. Ge oss en chans till Fredrik!

***
Pewdiepie verkar vara inne i en rejäl formsvacka.

***
Veckans bästa tv-upplevelse: Första avsnittet i säsong två av Billions.

***
Helgens läsning på Resumé: Sven Melander har på gamla dagar slagit igenom på sociala medier (den såg man inte komma). Läs hur det gick till här.
På lördag möter du just Sven Melander i Resumés #helgintervjun. I #karriärsöndag kan läsa om hur den förre DN- och Expressenchefen Joachim Berner tog sig genom sin djupaste kris.

***
Trevlig helg!


Dela sidan: