Dela sidan:

Pewdiepie ber om ursäkt samtidigt som han svingar mot WSJ

För några dagar sen hamnade den svenska YouTube-stjärnan Felix "Pewdiepie" Kjellberg i rejält blåsväder. Efter att ha postat antisemitiska skämt bröt först Disneys Maker Studios sitt samarbetsavtal med honom och dagen efter gick YouTube själva ut och förklarade att man inte längre skulle sända den andra säsongen av serien "Scare Pewdiepie" på deras betaltjänst YouTube Red. I dag slår YouTube-stjärnan tillbaka mot Wall Street Journal som först rapporterade om händelserna. Kjellberg menar att citaten är tagna ur sin kontext och att WSJs "påhopp" är absurda.

– De är rädda. Vi har så stort inflytande och en så stark röst och jag tror inte att de förtår, säger han. Jag är ledsen över orden jag använde - jag vet att folk blev ledsna och skämtet gick för långt. Jag tycker att man kan skämta om allt, men det finns bra och dåliga sätt.

– De (WSJ) kallar det inte för skämt, de kallar det inlägg. De har tagit det ur sin kontext för att få mig att framstå som en nazist. Det är en attack, säger han. 

Donald Trump attackerar medier – igen

En ny dag och nya attacker från Donald Trump riktade mot nyhetsmedier. Under gårdagens presskonferens slungade Trump en kaskad av kritik mot vad han anser är "the dishonest medias" rapporterande av fake news. En CNN-reporter ställde frågan: "Du sa precis att du var den president som haft störst antal elektoratröster, något som inte stämmer. Både Barack Obama och George Bush hade långt fler elektorsröster än du. Varför ska vi lita på dig när du anklagar oss för att sprida falska nyheter?" Trump svarade "Jag har ingen aning om var den siffran kommer från, jag fick den för bara några minuter sen av någon".

Amerikanskt riskkapital-bolag tar över MTG:s verksamhet i Baltikum

MTG ska vara nära att sälja sin baltiska verksamhet till det amerikanska riskkapitalbolaget Providence Equity, det rapporterar Dagens Industri. Nyheten uppges oroa makthavare i de baltiska länderna. "Det skapar oro kring det faktum att Lettlands information kan förlora kvalitetsinnehåll", säger den lettiska riksdagsledamoten Ritvar Jansons till Dagens Industri. Även om affären inte ska vara undertecknad erfar Bloomberg News att den till 99 procent är klar. Exakt vilka delar av MTG:s verksamhet som säljs framgår inte. MTG har nyligen sålt sina tv-verksamheter i Tjeckien, Ghana och Nigeria.

Spotify tillbaka med nya personliga utomhusannonser

Förra året uppmärksammades Spotify för sina ads baserade på annorlunda lyssnarvanor hos deras användare. Då byggde kampanjen på lyssnarvanor i allmänhet, den här gången kretsar kampanjen kring användarnas spellistor. Kampanjen är producerad av Wieden + Kennedy New York och kommer till en början gå utomhus i amerikanska storstäder. "DO NOT DELETE THIS AGAIN POOTY OR I WILL END YOU"  is a playlist. Be careful, Pooty. They seem serious." är en av texterna på utomhus-reklamen. Utomhus-kampanjen kompletteras av en serie reklamfilmer samma tema.

Mark Zuckerbergs släpper manifest

Filantropen och Facebook-vdn Mark Zuckerberg släppte under gårdagen ett 5000 ord långt manifest där han slår fast hur Facebook ska röra sig framåt. Zuckerberg pekar på att Facebook i en tid av splittringar måste fortsätta jobba för att få människor att närma sig varandra. Brevet innehöll inte bara fluffiga visioner om vilken roll Facebook spelar för världsutvecklingen utan även ett antal produktnyheter. Bland annat ska företaget införa ett filter där användarna kan bestämma hur grovt språk och hur mycket nakenhet de vill se i sina flöden. 


Dela sidan: