Printintäkterna minskar, men HD-Sydsvenskan meddelar att man har fortsatt bra tillväxt i de digitala kanalerna. Kostnadssidan belastas av ökade distributionskostnader för papperstidningarna och omsättningen landade på 893mkr, även det en minskning jämfört med 2015 (980 MKR).

– Med tanke på historiskt svåra tider i Skåne har HD-Sydsvenskans roll sällan varit viktigare. Ett gediget journalistiskt arbete parades under året med högre tempo i vårt förändringsarbete. Digitalt ökade vi både annons- och läsarintäkter eftersom vår nya teknisk plattform banade väg för en mycket stor tillväxt på sajterna, , menar bolagets vd Pontus Bodelsson i en kommentar.

HD-Sydsvenskan har löpande gjort besparingar på personalsidan. Under hösten stod det klart att man kommer att göra sig av med ytterligare tjänster.

Enligt pressmeddelandet var läsartillväxten stark under fjolåret. I dag använder 85 procent av befolkningen i västra Skåne bolagets mediekanaler varje vecka. Tillväxten är allra störst i de digitala kanalerna. Under året ska Sydsvenskan.se ha vuxit med 85 procent och Hd.se med 48 procent sett till antalet sidvisningar. Starkast är tillväxten i mobilen som nu är den största kanalen.

Även HD-Sydsvenskans affärssajt 8till5 ökade stort och växte med 55% under 2016.

Omsättningen för de tio editionerna av gratistidningen Hallå (totalt 364.000 exemplar) växte med 61% under året. Flera nya produkter såg under året dagens ljus såsom exempelvis SmartaJobb, en datadriven annonslösning för platsannonser, och i slutet av året lanserades digitala prenumerationer för full tillgång till sajterna.

  2017 blir ett viktigt år då våra läsare kommer att erbjudas ytterligare vässade digitala produkter. För det skånska näringslivet har vi under våren premiär på vår konferenssatsning som årligen ska erbjuda ett tiotal konferenser, säger Pontus Bodelsson i en kommentar.