Dela sidan:

Fram till slutet av 1990-talet ägnade Swedish Match sig mest åt inåtvänt kvalitetsarbete för snuset. Bolaget hade defactomonopol i Sverige och därtill var möjligheterna att jobba med reklam politiskt begränsade. Det gjorde inte så mycket. Snuset sålde sig självt och gav en 50-procentig vinstmarginal.

Men i och med att rökningen minskade letade andra tobaksbolag efter alternativa intäktskällor. Samtidigt dök det upp nya entreprenörer på den svenska snusmarknaden.

Så runt millennieskiftet började Swedish Match tappa marknadsandelar. Bolaget insåg att man måste utveckla sina varumärken och släppa den näst intill vetenskapliga produktfokuseringen man haft.

För att hålla lågprisaktörerna stången satsade man på nya billiga snusmärken. Men huvudspåret var att sikta in sig på njutningskategorin. Bland annat genom lyxmärket Kardus som 2005 kostade 450 kronor dosan. Ett pris som vid den tidpunkten uppfattades som absurt. Men lanseringen passade in i tidsandan.

Satsningen på premium har fortsatt och 2012 öppnades butiken Svenskt Snus ett stenkast från Stureplan i Stockholm. Ambitionen var att ge de lojala kunderna en lyxigare upplevelse av snuset. Satsningen surfade på hipstervågen med fokus på hantverk och autenticitet.

Efter en del justeringar (bland annat förbjöd Marknadsdomstolen butiken att sälja merchandise 2014) har Swedish Match nu fyra butiker i Sverige. Swedish Match undersökningar visar att butiken fungerar och stärker uppfattningen om varumärket.

Problemet är att den stärkta uppfattningen inte får spridning. Väldigt få pratar om snusbutikerna, visar Resumé Insikts undersökningar. Vilket bekräftas av Swedish Match. Problemet ligger till viss del i att Swedish Match är bakbundet av marknadsföringsreglering runt tobak och kan inte jobba systematiskt med varumärkesambassadörer på nätet.

Nu tänker dock bolaget att ta sin flagship store ut på nätet.

– Vi planerar att ta vårt butikskoncept virtuellt för de snusare som inte har möjlighet att besöka någon av våra butiker. Hela vårt sortiment kommer att säljas på sajten, och det kommer också att vara möjligt att blanda sitt eget snus online och få det levererat hem till dörren. Vår virtuella butik kommer enbart att omfatta den svenska marknaden, säger Patrik Hildingsson kommunikationsdirektör på Swedish Match. 

Läs mer om Swedish Match varumärkesarbete i nya upplagan av Resumé Insikt Live

Mer i nya Resumé Insikt Marknad
– Annika Mesimäki berättar vad hon gör med Slack
– Det ersätter personligt varumärken
– Därför bör du skaffa tjänsten Sting for Dogs

Ingen prenumetration? Lugn det fixar du här


Dela sidan: