Stora PR-priset arrangeras av branschföreningen svenska pr-företagen. Tävlingen är öppen för byråer, näringslivsföretag och organisationer. Nu har både en förjury och en expertjury gått igenom alla inlämnade bidrag för 2016 års bästa pr-arbete och röstat fram vinnarna av Stora PR-priset 2017.

Vinnare guld

Svenska Turistföreningen – Cohn & Wolfe Stockholm
Svenska Turistföreningen (STF) ville ge svenska folket chansen att sprida bilden av sitt land till hela världen. Lösningen blev världens första telefonnummer till ett land vilket besvarades av svenskarna själva.

Resultatet överträffade alla förhoppningar: President Barack Obama nämnde "The Swedish Number" i ett tal och statsminister Stefan Löfven tog sig tid att svara.

Kampanjen nådde en förtjänad räckvidd på nio miljarder och genomfördes tillsammans med INGO och Grey NY.

Motivering från juryn:

"Det vinnande bidraget är essensen av modern, smart och nytänkande PR. Den strategiska målsättningen att stärka nationens varumärke bars fram av en kreativ idé och tiotusentals röster och medier. Den engagerade gräsrötter, kändisar och toppolitiker och satte Sverige på kartan för miljontals resande människor i världen. Minnet av den 79 dagar långa PR-kampanjen The Swedish Number kommer att leva kvar som en av tidernas mest effektiva."

Silver
Visit the Faroe Islands – Ehrenberg Kommunikation

Kampanjen grundade sig i en låg kännedom om Färöarna – med fler får än människor. Färöarna fanns inte ens på Google Street View. För att sätta press på Google och uppmärksamma resten av världen på Färöarna monterades 360-kameror på öns får, vars bilder laddades upp till en digital kampanjsida.

Under hashtagen #wewantgooglestreetview nåddes totalt över 1 miljard människor världen över. Google lyssnade till slut och kom till Färöarna för att upprätta Street View.

Motivering från juryn:

"Ett överraskande och strategiskt starkt upplägg som väcker nyfikenhet, engagemang och inspiration och som med både innovativa och traditionella PR-grepp nådde målet att få världens medieuppmärksamhet och Googles Street View. Genuin story telling och ett kreativt perspektiv skapar intresse och trovärdighet och med det mångfacetterade och effektiva PR-arbetet får Färöarna en plats på Googles jord för alltid."

Brons
Barncancerfonden och Tobiasregistret – Narva
#TopsaFörLivet - en enkel topsning på insidan av kinden kan rädda liv. Kampanjen aktiverades under Almedalsveckan 2016 och har bidragit till 3 750 nya potentiella blodstamcellsgivare.

Motivering från juryn:

"Med gott syfte, ett smalt problem och stort mål att rädda liv, krävdes en spetsig strategi för att komma de styrande in på kroppen. Lösningen är inte originell men klok, effektiv och resultatinriktad. Kampanjen kombinerar kreativt traditionella och nya PR-verktyg med genomtänkt strategi och smart val av plats. Resultatet räddade ett liv direkt men gav kunskap till tusen hur enkelt det kan vara att ge
cancersjuka barn möjlighet till ett långt nytt liv."

Huvudjuryn bestod av sex företrädare från PR-industrin, näringslivet och akademin;

Oliver Carrà avgående kommunikationschef på Uber
Louise Ungerth, chef för konsument och miljö på Konsumetföreningen
Anna Fägersten, marknadschef på svenska start-up-bolaget Charge Amps,
Mats Georgsson, universitetslektor i reklam och pr
Lars-Ola Nordqvist, grundare av pr-byrån Comvision  
Sandra Kastås, Head of pr Sweden på Ehrenberg Kommunikation.