Irländska bolag att inspireras av och insikter från medieprojekt som kunde gjorts bättre. Fredric Karén, chefredaktör SvD, är veckans Q&A i Resumé Insikt Media.

Intressant media just nu?
"Just nu tittar jag mycket på två irländska bolag, vilket kanske låter lite udda! The Journal är en nyhetssajt med fokus på mobilen som håller på att konkurrera ut de etablerade medievarumärkena på Irland. De har en sofistikerad och smart strategi när det gäller att bygga lojalitet bland sina läsare. Från första gången du hör talas om sajten tills du laddar ner deras app och använder den flera gånger om dagen. Nyhetsurvalet är väl genomtänkt och tonaliteten träffsäker utifrån den målgrupp man vill nå: välutbildade millennials. Ett väldigt spännande bolag.

Det andra är NewsWhip  och är egentligen ett dataanalys-företag som specialiserat sig på att hjälpa företag, såväl media som andra bolag eller enskilda journalister att få bäst genomslag och engagemang för sitt innehåll över alla plattformar. De mäter långsiktiga trender i läsning, ämnen och skribenter och kopplar det till det innehåll som distribueras över deras databas. De har nyligen skrivit kontrakt med både Hearst och AP. San Fransisco-baserade nyhetsacceleratorn Matter investerade nyligen ytterligare sju miljoner dollar i bolaget."

Media som ännu inte har lyckats speciellt bra, men som du tror har utrymme att utvecklas framöver?
"Jag antar att man ska svara VR på den frågan...
Men jag har ärligt talat inte riktigt bestämt mig för om jag tror att det är framtiden. Just nu är tekniken alldeles för outvecklad. Att få en masspublik att ta på sig en konstig låda på huvudet och i den trycka ner en mobiltelefon, starta en app och titta på en fyra minuter lång film kommer liksom inte att hända. VR är fortfarande i sin linda och jag är tveksam till att ropa hej och lägga massor av resurser på det i nuläget. Lite som wap-trenden innan de smarta telefonerna kom och satte standarden för hur mobilt internet ska fungera.

På många sätt tycker jag att augmented reality är mer spännande. 25 miljoner människor spelade Pokemon Go i somras och det kommer inte att dröja länge förrän vi ser medietjänster som är byggda på den tekniken som fullt ut utnyttjar GPS -och kamerafunktionerna i mobilen."

Trend inom medieutveckling som är intressant just nu?
"Allt som rör personalisering och data är spännande. Konstigt nog har den traditionella mediebranschen inte kommit speciellt långt när det gäller detta, i alla fall inte jämfört med de stora sociala spelarna. Inom Schibsted gör vi just nu en hel del spännande, till exempel görs tester med personaliserade nyhetsbrev med fantastiska resultat. På SvD har vi testat att personalisera innehåll för vissa segment vilket också har fungerat bra. Men här återstår mycket arbete och analys innan vi är i närheten av det Google och Facebook gör.

En annan spännande utveckling är så klart tillväxten i digitala prenumerationer, inte minst i Sverige. Just nu är det Aftonbladet, Dagens Nyheter och vi på Svenska Dagbladet som jobbar hårdast med detta, men vi får också glädjande besked från Mittmedia och HD/Sydsvenskan. Det är viktigt att mediehusen har en strategi att få betalt för journalistik. Den digitala annonsmarkanden håller på att ätas upp av Google och Facebook och då blir läsarbetalning helt avgörande."

Insikter från medieprojekt du varit involverad i som kunde gjorts bättre?
"Det mesta som ska koppla ihop print med webb är svårt. Vi gjorde för flera år sedan en fredagstidning på SvD som hette Min Helg. Idén var att tidningen skulle inspirera läsarna att gå in på sajten och få tips och inspiration till krogar, teaterföreställningar och annat man kan göra på helgen. Tricket var att ge några få tips i print och hänvisa till att det fanns mer att få online. Den lite naiva analysen var att läsarna rör sig sömnlöst mellan print och online, vilket de naturligtvis inte gör. Tidningen läser man i en viss situation, webb och mobil i en helt annan. Och just i fallet med Min Helg gick de inte koppla samman dem. Tidningen lades ner efter ett par år, men vi lärde oss mycket."

Från vilka källor hämtar du information och inspiration för ditt arbete?
"Monday Note är ett utmärkt nyhetsbrev och sajt som håller koll på de flesta medietrender, inte minst i den anglosaxiska världen. Thomas Baekdal är en annan duktig analytiker inom digital medieutveckling.
Jag har också ett nätverk av personer, inte minst inom Schibsted, som tipsar och skickar länkar med inspiration: Kalle JungkvistOla HenrikssonDan OuchterlonyEspen Egil Hansen och några till."

Det här är ett axplock av innehållet i veckans Resumé Insikt Media. Vill du ha fler intervjuer, analyser, case och guider? Prenumerera på här.

***

Mer ur veckans brev:

VECKANS RUBRIKER
Trumpeffekten – medierna och engelska nyheter
FAB Media slopar glittret för politik

TREND
Ja - folk vill betala för nyheter digitalt
Drivkrafter, risker och så går mediernas betalmodeller

LÄSVÄRT
VR, insikter och den perfekta betalväggen

VECKANS…
Crowdfunding