Dela sidan:

Falska nyheter och dess konsekvenser är en svår nöt att knäcka för de traditionella medierna. Hur ska allmänheten kunna lista ut om en nyhet är sann eller inte när det till och med är svårt ibland för redaktionerna att bedöma sanningshalten i en story?

För att hjälpa tittarna avslöja falska nyheter inleder TV4:s Nyhetsmorgon nu ett stående samarbete med tidningen Metros flerfaldigt prisbelönta projekt Viralgranskaren. Hugo Ewald, redaktör för Viralgranskaren, kommer att medverka varannan måndag för att ge konkreta tips och exempel på hur tittarna kan avgöra om en nyhet är sann eller inte. Samarbetet mellan Nyhetsmorgon och Viralgranskaren sträcker sig över en längre tid och kommer att pågå hela vägen fram till och under valrörelsen 2018.

 Det känns jättekul att vi har inlett det här samarbetet med Metros Viralgranskaren, som gör ett så bra och viktigt jobb med att lära ut källkritik. Vi på Nyhetsmorgon är väldigt glada att vi kan hjälpa våra tittare att genomskåda de falska nyheter som allt lättare får spridning i och med sociala medier. Att samarbetet också ska pågå till och med nästa riksdagsval, när mängden budskap och propaganda kan förväntas öka rejält är också oerhört viktigt, säger Anna Maxe, producent på Nyhetsmorgon i ett pressmeddelande. 

Fenomenet falska nyheter och hur de ska motverkas ligger högt på agendan hos etablerade mediehus. Efter presidentvalet i USA presenterade Buzzfeed en undersökning som visade att fler falska nyheter hade lästs och delats på Facebook än nyheter från etablerade medier.

I dag får det falska innehållet snabbt spridning via sociala medier och det finns viralsajter som tjänar pengar på att sprida osanna rykten och överdrivna påståenden.
Den allt större spridningen av falska nyheter anses av många vara ett demokratiproblem, men det går oftast att upptäcka vad som är falska nyheter om man har ett kritiskt förhållningssätt och källgranskar uppgifter på nätet. Metros projekt Viralgranskaren har arbetat med att utvärdera och syna nyheter på nätet sedan 2014

 Vi är jättetaggade på att få möjlighet att diskutera källkritik och nå ut till nyhetsmorgons alla tittare med konkreta tips och verktyg på hur man kan tänka mer källkritiskt, säger Metros redaktionschef Linnéa Jonjons i en kommentar.

Viralgranskaren vann 2014 års Stora journalistpris i kategorin "Årets förnyare". 2015 vann de också Föreningen Vetenskap och Folkbildnings pris "Årets folkbildare". 


Dela sidan: