Dela sidan:

Det strategiska beslutet att bygga en dataplattform togs av Mittmedias ledning. Ambitionen är att skapa rätt förutsättningar för att göra affärer mot framtiden.

– Vi hade data i flera olika silor och var beroende av andra aktörer för ägandeskap, behandling och analys. Det gjorde att vi inte kunde skapa effektivt värde i vår produkt- och affärsutveckling, säger Magnus Engström, chef för datastrategi på Mittmedia i en kommentar.

Per Bowallius:
– Genom att bygga Soldr tar vi hem hela värdekedjan i affärs- och produktutvecklingen. Det blir avgörande för hur vi med avstamp i dagens utmaningar ska kunna orientera oss mot morgondagens lösningar, menar han.

Mittmedia har analyserat det innehåll som läsarna engagerar sig i och är villiga att betala för. Det har lett till nya redaktionella innehållsriktlinjer för Mittmedias samtliga redaktioner. Genom Soldr vill man dessutom analysera data för att bygga en kundresa som driver lojalitet. Enligt pressmeddelandet har koncernen på några månader lockat 16 000 nya betalande Plus-kunder och lojaliteten är hög.

Soldr möjliggör dessutom personalisering av flöden och innehåll.

– Genom Soldr får vi ett unikt djup i vår kunskap. Det ger oss förutsättningarna för att skapa personligt och relevant innehåll över tid. I nästa steg riktar vi in oss på avancerad maskininlärning, AI. En central del i vår databehandling är att säkerställa varje användares personliga integritet, säger Magnus Engström.

Den digitala verktygslådan Aracua är den andra nya delen av Mittmedias digitala ekosystem. Aracua samlar de olika redaktionella verktygen som Mittmedias journalister använder i ett logiskt arbetsflöde.

– I dag arbetar våra journalister i olika verktyg för att skapa digitalt innehåll. Det skapar en splittrad och stressande arbetsmiljö. Det hämmar vår förmåga att skapa snabbt innehåll som driver räckvidd och unikt innehåll som driver betalvilja, säger Thomas Sundgren, utvecklingsansvarig för MittMedias innehålls- och dataplattformar.

En av de centrala dimensionerna i Aracua är användarupplevelsen:

– Aracua kommer att bli mycket snabbare, enklare, mer kreativt och roligare att jobba i än dagens verktyg. En av de grundläggande erfarenheterna vi tagit med oss är hur viktigt det är med användarupplevelsen och den lovar vi är långt bättre än i dagens verktyg. Faktiskt i världsklass, säger Thomas Sundgren.

Mittmedia meddelar också att man öppnar för samarbete med andra aktörer, stora som små, när det gäller dataplattformen, verktygen och andra lösningar.

– De utmaningar vi brottas med är hela branschens utmaningar. Vi vill nyfiket söka samarbete med andra. Det inkluderar plattformar och verktyg, liksom andra lösningar mot framtiden, säger Per Bowallius i en kommentar.



Dela sidan: